środa, 17 grudnia 2025 16:28
Reklama

Wiertła ortodontyczne i stomatologiczne – różnorodność, zastosowania i praktyczne wskazówki

Wiertła ortodontyczne i stomatologiczne stanowią kluczowy element wyposażenia każdego gabinetu dentystycznego. Dzięki nim możliwe jest precyzyjne opracowanie zębów, usuwanie starych wypełnień, obróbka tkanek twardych i wiele innych procedur terapeutycznych. Współczesna stomatologia wymaga coraz bardziej zaawansowanych narzędzi, aby leczenie było bezpieczne, precyzyjne i możliwie komfortowe dla pacjentów. W poniższym artykule przyjrzymy się różnym rodzajom wierteł wykorzystywanych zarówno w ortodoncji, jak i w leczeniu stomatologicznym (zachowawczym, endodontycznym, protetycznym), zwracając uwagę na ich typy, zastosowania, a także na istotne kwestie związane z konserwacją i poprawnym użyciem.
  • Źródło: Art. sponsorowany
Wiertła ortodontyczne i stomatologiczne – różnorodność, zastosowania i praktyczne wskazówki

Rodzaje wierteł i ich podstawowe cechy

1. Wiertła diamentowe
Wielu praktyków uznaje wiertła diamentowe za podstawę w codziennej pracy. Ich część robocza pokryta jest proszkiem diamentowym, co zapewnia wysoką efektywność skrawania zarówno szkliwa, jak i zębiny. Istotną zaletą jest duża trwałość oraz stabilność pracy przy wysokich obrotach. Według badań podkreśla się, że wiertła z nasypem diamentowym dostępne są w wielu gradacjach – od bardzo agresywnych (tzw. gruboziarnistych) do superfinierów wykorzystywanych do końcowego polerowania. Do niezwykle cienkich instrumentów należą tzw. szczelinowce o szpiczastej końcówce, przydatne zwłaszcza w precyzyjnej preparacji wąskich szczelin.

2. Wiertła węglikowe (tungsten carbide)
Wiertła ortodontyczne i stomatologiczne z węglika spiekanego są znane ze swojej wytrzymałości i efektywności w skrawaniu metalu, usuwaniu starych wypełnień oraz opracowywaniu twardszych struktur. Różnią się liczbą nacięć (tzw. rowków lub ostrzy). Modele z mniejszą liczbą ostrzy dobrze radzą sobie z szybką obróbką, natomiast te o większej liczbie ostrzy ułatwiają wygładzanie powierzchni. W przypadku procedur ortodontycznych, takie wiertła często służą do precyzyjnego zdejmowania zamków oraz oczyszczania pozostałości kompozytu. W badaniach nad oceny szorstkości szkliwa wykazano, że narzędzia z węglika spiekanego mogą generować mniejsze ryzyko uszkodzenia powierzchni szkliwa niż niektóre instrumenty o innych rodzajach końcówek, jeśli są właściwie użytkowane.

3. Wiertła polimerowe i ceramiczne
Wśród nowszych rozwiązań popularność zyskują wiertła wykonane z polimerów lub ceramiki (np. z tlenku cyrkonu). Ich głównym atutem jest zmniejszanie ryzyka nadmiernego ścinania zdrowych tkanek, gdyż niektóre modele projektowane są tak, aby lepiej „wyczuwać” granicę między tkanką próchnicową a zdrową. W niektórych przypadkach – szczególnie w minimalnie inwazyjnej preparacji – takie narzędzia mogą ograniczać powstawanie mikro-pęknięć oraz poprawić komfort pacjenta.

4. Paski diamentowe
Choć nie są wiertłami w klasycznym rozumieniu, paski diamentowe stanowią ważny instrument w ortodoncji, zwłaszcza podczas tzw. strippingu (redukowania szerokości zęba w przestrzeniach stycznych). Dostępne bywają w wersjach gładkich i perforowanych, różnych gradacjach nasypu oraz odmiennych szerokościach (np. 2, 3 i 6 mm). Paski tego rodzaju umożliwiają delikatne, wielokrotne użycie (po sterylizacji), co pozytywnie wpływa na koszty i efektywność pracy w ortodoncji.

Zastosowanie wierteł ortodontycznych i stomatologicznych

1. Opracowanie ubytków i kształtowanie zębów
Wiertła stomatologiczne i ortodontyczne wykorzystywane są przy klasycznych zabiegach zachowawczych. Wiertłami diamentowymi o większej gradacji można szybko zredukować tkankę próchnicową, a końcówkami węglikowymi usunąć stare wypełnienia amalgamatowe lub kompozytowe. Do wygładzania brzegów ubytku lub drobnych korekt kształtu stosuje się wiertła z drobniejszym nasypem diamentowym lub węglikiem o dużej liczbie ostrzy.

2. Usuwanie i wykańczanie materiałów kompozytowych
W ortodoncji, po zdjęciu aparatu, często konieczne jest oczyszczanie szkliwa z pozostałości kleju ortodontycznego. Tutaj znaczenie mają wiertła z węglika spiekanego o odpowiednim designie rowków, które efektywnie usuwają kompozyt, jednocześnie nie powodując nadmiernych zarysowań szkliwa. Niektóre badania wskazują, że użycie wierteł diamentowych o drobnej gradacji do końcowego wygładzenia powierzchni może zmniejszać ryzyko powstawania przebarwień i retencji płytki.

3. Stripping i korekty w ortodoncji
W procesie planowania leczenia ortodontycznego często wykorzystuje się delikatne paski diamentowe do interproksymalnego szlifowania szkliwa (tzw. IPR). Pozwala to uzyskać niezbędne miejsce dla prawidłowego ustawienia zębów. W niektórych przypadkach lekarze stosują też specjalne, cienkie wiertła szczelinowe (szczelinowce diamentowe) do selektywnego opracowania. Warto pamiętać, że przy strippingu istotna jest precyzja – zbyt głębokie opracowanie może osłabić szkliwo, natomiast za płytkie może nie przynieść oczekiwanego efektu ortodontycznego.

4. Endodoncja – dostęp do kanałów i usuwanie wypełnień
Wiertła ortodontyczne i stomatologiczne, szczególnie te węglikowe, są również wykorzystywane przy leczeniu kanałowym. Specjalne wiertła typu Endo Z, o bezpiecznej końcówce, ułatwiają opracowanie komory zęba i lokalizację ujść kanałowych. Istnieją też długie wiertła (tzw. wiertła do lokalizacji kanałów lub „munce burs”), które umożliwiają wytrawienie ubytku twardych tkanek na większej głębokości. Badania z użyciem mikroskopów elektronowych dowodzą, że dobór odpowiedniego kształtu i gradacji wiertła decyduje o zmniejszeniu ryzyka perforacji.

Znaczenie właściwej techniki pracy i konserwacji

1. Odpowiednie obroty i nacisk
Zarówno w ortodoncji, jak i w ogólnej stomatologii, niewłaściwe ustawienie prędkości obrotowej wiertła może skutkować przegrzaniem tkanek, powstawaniem mikropęknięć czy nadmierną utratą struktury zęba. Badania wykazały, że przy wiertłach diamentowych z większym ziarnem zaleca się średnie i wysokie obroty (np. 100 000–200 000 rpm), lecz z kontrolowanym dociskiem, aby uniknąć przegrzania. Przy narzędziach z węglika spiekanego często stosuje się obroty wolniejsze (np. 10 000–40 000 rpm), szczególnie podczas wykańczania i polerowania.

2. Sterylizacja i czyszczenie
Wykorzystane wiertła ortodontyczne - https://dentaldrill.pl/instrumenty-do-strippingu i stomatologiczne należy nie tylko dezynfekować, ale też sterylizować po każdym użyciu. Niektóre modele (np. z węglika spiekanego czy diamentowe) są bardziej odporne na proces autoklawowania, inne mogą szybciej tracić ostrość. Zgodnie z badaniami, istotne jest regularne sprawdzanie krawędzi tnących i wymiana wierteł, jeśli zauważymy oznaki stępienia, ubytki w nasypie lub uszkodzenia trzpienia. To kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa pacjenta i skuteczności zabiegów.

3. Wielokrotność użycia pasków diamentowych
W praktyce ortodontycznej paski diamentowe bywają używane wielokrotnie, pod warunkiem ich dokładnej sterylizacji. Informacje z branżowych źródeł potwierdzają, że paski te – zarówno gładkie, jak i perforowane – zachowują właściwości ścierne przez dłuższy czas, ale tylko jeśli dba się o ich powierzchnię i nie pracuje nimi zbyt agresywnie. W przypadku zauważalnej utraty ziarnistości konieczna jest wymiana.

Wybór odpowiedniego wiertła w praktyce ortodontycznej i stomatologicznej

Dobór właściwego typu wiertła zależy m.in. od rodzaju zabiegu, preferencji lekarza oraz rodzaju tkanki, którą chcemy opracować. W ortodoncji istotne jest delikatne i selektywne usuwanie struktury zęba (np. przy strippingu czy zdejmowaniu zamków), a także efektywne oczyszczenie szkliwa z pozostałości kleju po leczeniu. W zabiegach zachowawczych kluczowa jest szybkość i dokładność cięcia w szkliwie i zębinie oraz precyzyjne kształtowanie ubytku. W endodoncji, szczególnie w trudno dostępnych obszarach, rekomenduje się używanie długich i smukłych wierteł, często z zabezpieczonym wierzchołkiem tnącym.

Ważne jest też uwzględnienie preferowanej techniki wykańczania, by zminimalizować powstawanie nierówności i mikropęknięć. Na przykład, pewne badania wykazały, że po zdjęciu zamków ortodontycznych najbardziej gładką powierzchnię uzyskuje się po zastosowaniu wierteł węglikowych o drobnej liczbie ostrzy, a następnie dysków i spiral polerujących. Jeśli z kolei potrzebujemy agresywnego cięcia i szybkiego usunięcia twardego materiału protetycznego (np. metalu w koronie), sprawdzą się wiertła z większą liczbą rowków tnących i większą średnicą główki.

Praktyczne wskazówki i źródła zaopatrzenia

Aby utrzymać wysoki standard usług, należy pamiętać o regularnej wymianie wierteł ortodontycznych i stomatologicznych, zwłaszcza gdy zauważymy stępienie czy uszkodzenia. Zaleca się też przestrzegać zaleceń producenta co do maksymalnych obrotów i dopuszczalnej siły nacisku. Odpowiednie chłodzenie wodne ma ogromne znaczenie dla uniknięcia przegrzania, które mogłoby negatywnie wpłynąć na stan zęba.

Na rynku dostępna jest szeroka gama instrumentów dentystycznych, w tym wiertła ortodontyczne i stomatologiczne o różnych gradacjach nasypu i kształtach (kuliste, stożkowe, szczelinowe, odwrócone stożki, cylindryczne i wiele innych). Zaopatrzenie w wysokiej jakości narzędzia to nie tylko gwarancja precyzji, lecz także inwestycja w długotrwałą ich żywotność. Warto przejrzeć oferty sprawdzonych dostawców. Na przykład w sklepie internetowym dentaldrill.pl znaleźć można instrumenty stomatologiczne, w tym różnorodne wiertła ortodontyczne i stomatologiczne pochodzące od renomowanych producentów z Unii Europejskiej.

Źródła zebrane w branżowej literaturze podkreślają istotność stosowania właściwych protokołów opracowywania i polerowania zęba, aby uniknąć mikrouszkodzeń powierzchni szkliwa. Publikacje dotyczące analiz mikroskopowych wskazują, że odpowiednio dobrane wiertła diamentowe i węglikowe zdecydowanie zmniejszają liczbę rys i pęknięć w stosunku do narzędzi niskiej jakości. Równie ważna jest końcowa faza wygładzenia, np. poprzez specjalistyczne gumki, paski czy dyski, które pozwalają na osiągnięcie finalnej powierzchni o wysokim połysku.

Wiertła ortodontyczne i stomatologiczne to podstawa prawidłowego przygotowania, korygowania oraz wykańczania tkanek twardych i materiałów wykorzystywanych w stomatologii. Ich różnorodność – od diamentowych, poprzez węglikowe, po innowacyjne rozwiązania polimerowe czy ceramiczne – umożliwia precyzyjne i bezpieczne działania w każdej dziedzinie leczenia dentystycznego. Dbałość o właściwy dobór gradacji, kształtu i stopnia zużycia narzędzia, a także stosowanie prawidłowej prędkości obrotowej i techniki chłodzenia, przekłada się na mniejszą inwazyjność zabiegu, wyższy komfort pacjenta i lepsze wyniki terapeutyczne. Ponadto, uwzględnienie wysokiej jakości materiałów oraz regularna konserwacja wyposażenia przekłada się na długofalową efektywność oraz bezpieczeństwo w praktyce ortodontycznej i stomatologicznej.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zaprasza na koncerty symfoniczne i wydarzenia w grudniu 2025 Data rozpoczęcia wydarzenia: 10.12.2025 Koncerty symfoniczne i wydarzenia organizowane i współorganizowane przez PFB w grudniu Sala Koncertowa PFB5/12/2025, piątek, godz. 19:00Bilety wyprzedaneKoncert symfoniczny – Dziadek do orzechówPAWEL JAREMCZUK JAREMCZUK.PLWystąpią:Orkiestra PFBGeorge Tchitchinadze – dyrygentJanusz Zadura – narracjaProgram:Piotr Czajkowski – Dziadek do orzechów (wybrane fragmenty)Czas trwania koncertu: ok. 80’Historię rozsławioną przez balet Piotra Czajkowskiego, zawartą w libretcie Mariusa Petipy według opowiadania Dziadek do orzechów E.T.A. Hoffmanna, zna cały świat. Kilkuletnia Klara w wigilijną noc rozpoczyna magiczną podróż, pełną ożywionych zabawek, mysich armii i Krainy Słodyczy, z niezapomnianym "Walcem Kwiatów" i barwnymi tańcami. Wszystko to znajduje odbicie w pięknej muzyce, którą zagra Orkiestra PFB pod batutą swojego szefa artystycznego George’a Tchitchinadze. Fragmenty baśniowej opowieści przybliży aktor Janusz Zadura.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Koncertowa PFB6-7/12/2025, sobota-niedziela, godz. 12:00Bilety w cenie: 33-90 złKoncert familijny – Dziadek do orzechówWystąpią:Dziadek do orzechów dla dzieci fot. Jacek KlejmentOrkiestra PFBGeorge Tchitchinadze – dyrygentJanusz Zadura – aktor, narracjaW programie:Dziadek do orzechów – Piotr CzajkowskiDziadka do orzechów uwielbiają wszyscy – starzy i młodzi. Ponieważ tytuł ten cieszy się wielką sympatią naszych widzów, w tym roku balet Piotra Czajkowskiego Orkiestra Polskiej Filharmonii zagra aż trzykrotnie, w tym dwa razy jako koncert familijny. Będzie to nieco skrócona wersja muzyki prezentowanej w piątkowy wieczór, z obszerniejszą narracją aktora Janusza Zadury, który przybliży niuanse libretta, które opowiada o fantastycznym świecie, w którym każdy chciałby się znaleźć na kilka chwil. Dziecięca wyobraźnia pozwala kwiatom śpiewać, zwierzętom i zabawkom mówić, a małej Klarze przeżywać niesamowite przygody. Dajmy się im porwać i my!--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Kameralna6-7/12/2025, sobota-niedziela, godz. 18:00Bilety wyprzedaneRecital pianistyczny – Piotr Pawlak Piotr Pawlak fot. Agnieszka WiraWystąpi:Piotr Pawlak – fortepian/ półfinalista tegorocznego Konkursu ChopinowskiegoProwadzenie: Konrad MielnikW programie:Ferenc Liszt – Sonata h-moll S. 178 [31’]Fryderyk Chopin – Sonata h-moll op. 58 [28’]Piotr Pawlak to jeden z najbardziej wszechstronnych polskich pianistów młodego pokolenia. Zwycięzca i laureat wielu międzynarodowych konkursów (wygrał m.in. V Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Maj Lind w Helsinkach w 2022), jednak paradoksalnie największą popularność przyniósł mu konkurs, w którym nie dostał się do finału, chociaż podczas Konkursu Chopinowskiego 2025 wielu widziało go w gronie finalistów i to na czołowych miejscach. Jurorzy zdecydowali inaczej, jednak ten gdański artysta wieku talentów (oprócz kariery pianistycznej, jest też laureatem konkursów organowych i olimpiad matematycznych, a studiuje dyrygenturę) zyskał gigantyczną popularność. W Gdańsku zagra kompozycje Liszta i Chopina. --Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala nad Motławą 9/12/2025, wtorek, 13:30Bilety w cenie: 39 zł (jeden bilet obejmuje wstęp jednego dziecka i opiekuna)Czuła muzyka dla SmykaWarsztaty umuzykalniające dla maluszków i ich opiekunówProwadzenie: Ewelina Bronk-MłyńskaWiek: 1-4 latCzas trwania: ok. 45 min. Zapraszamy na wyjątkowe warsztaty stworzone z myślą o najmłodszych dzieciach oraz ich opiekunach. Czuła muzyka dla Smyka to przestrzeń wspólnego odkrywania świata dźwięków, rytmu i bliskości. W kameralnej, ciepłej atmosferze dzieci doświadczają różnorodnych brzmień, rozwijają wrażliwość muzyczną i ruchową, uczą się przez zabawę i naturalną ekspresję, budują więź z opiekunem poprzez wspólne muzyczne aktywności.Zajęcia prowadzone są przez Ewelinę Bronk-Młyńską (certyfikowaną instruktorkę I i II st., członkini Polskiego Towarzystwa im. E. E. Gordona, absolwentkę Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku na wydziale instrumentalnym i wokalno-aktorskim oraz pedagożkę) w duchu uważności i radości, bez oceniania czy oczekiwań – tu liczy się radość z bycia razem i wspólnego muzykowania.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski--- Sala Koncertowa PFB12/12/2025, piątek, godz. 19:00Bilety w cenie: 27-100 złKoncert symfoniczny – Bartłomiej NiziołWystąpią:Bartłomiej NiziołOrkiestra PFBYuta Takahashi – dyrygentBartłomiej Nizioł – skrzypceProwadzenie: Konrad MielnikW programie:Johannes Brahms – Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 [38']Przerwa [20']Léo Delibes – Coppélia (Suita nr 2) [25']Charles Gounod – Muzyka baletowa z opery Faust [15']Mieszkający w Szwajcarii znakomity polski skrzypek Bartłomiej Nizioł jest bohaterem przedostatniego koncertu symfonicznego naszej Orkiestry w tym roku. Razem z filharmonikami gdańskimi artysta zagra Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 Johannesa Brahmsa. Ponadto usłyszymy Suitę nr 2 z baletu Coppélia Léo Delibes oraz muzykę baletową z opery Faust Charlesa Gounoda. Dyryguje Japończyk Yuta Takahashi. --Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku:Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Dębowa13/12/2025, piątek, godz. 11:00Bilety w cenie: 16 złWarsztaty muzyczno-integracyjne dla seniorów – Muzyka nie zna wiekuProwadzenie: Eliza LudkiewiczPo raz pierwszy zapraszamy seniorów na zajęcia im dedykowane w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Muzyka nie zna wieku to sobotnie spotkania w niewielkim, kameralnym gronie, w niezobowiązującej atmosferze. Prowadząca Eliza Ludkiewicz (psycholożka, oligofrenopedagożka oraz arteterapeutka) zapozna uczestników z elementami muzykoterapii, ukazując, w jaki sposób muzyka może rozluźniać ciało i umysł, poprawić kondycję psychofizyczną, pobudzić kreatywność i uwolnić endorfiny. Część druga spotkania ma nieformalny charakter integracji przy kawie, herbacie i słodkiej przekąsce.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Biała14/12/2025, niedziela, godz. 10:00 i 11:30Bilety w cenie: 19-60 złWarsztaty rodzinnego muzykowania – O Mikołaju, który przybył do FilharmoniiWystąpią:Carlos Peña Montoya – harfaDorota Pawlus – flet, scenariusz i prowadzenieGodz. 10:00 à wiek: do 5 latGodz. 11:30 à wiek: 6-10 latCzas trwania: ok. 50 min.Spotkanie rozpocznie się radosnymi zabawami muzycznymi i wspólną grą na instrumentach. Już po chwili pojawi się jowialny Mikołaj, a wraz z nim piękna muzyka i magia świątecznej atmosfery. Flet i harfa zabiorą dzieci w niezwykłą podróż do krainy elfów i fabryki prezentów, a opowieść dopełni barwna prezentacja multimedialna. Pamiętajcie, by zabrać swoje listy do Mikołaja – elfy muszą zdążyć przygotować wszystkie prezenty przed Świętami! Na zakończenie, podczas warsztatów plastycznych, wykonamy własne harfy, fleciki i muzyczne łańcuchy choinkowe.Warsztaty rodzinnego muzykowania to uczta muzyczna, jaką przygotowaliśmy dla rodzin z dziećmi. Czego możecie się spodziewać w te niedzielne przedpołudnia? Podczas każdego spotkania:• umuzykalnianie, gra na instrumentach, śpiewanie i taniec• bajka muzyczna, czyli część słowno-muzyczna lub słowno-taneczna• warsztaty plastyczne--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Kameralna14/12/2025, niedziela, godz. 12:00Bilety w cenie: 20-38 złKlasyka na Ołowiance – Piękno SonatWystąpi:Anna Wandtke – skrzypceDominika Glapiak – fortepian, prowadzenie i kierownictwo artystyczneW programie:Gabriel Fauré – Sonata na skrzypce i fortepian A-dur op. 13 [26’]César Franck – Sonata skrzypcowa A-dur [27’]Czas trwania koncertu: ok. 70'W 1875 roku Fauré skomponował swoją pierwszą Sonatę na skrzypce i fortepian, charakteryzującą się oryginalnością i formą, która zapoczątkowała nową erę francuskiej muzyki kameralnej. Jego język muzyczny dał podwaliny wszystkiemu, co później łatwo wychwycić i zamknąć w banalnym określeniu muzyka francuska. Zwiewność, łatwość osiągania spektakularnych napięć przy użyciu minimalnych środków, pewna nostalgia harmoniczna i dialog z wiekami przeszłymi, wynikające ze specyficznej edukacji odebranej przez Gabriela Faure, mieszającą się z postępowymi rozwiązaniami i powiewem impresjonizmu. Dziewięć lat po Sonacie nr 1 Gabriela Fauré, César Franck – mniej płodny w kameralnym gatunku – skomponował swoją jedyną sonatę, obecnie jedną z najczęściej granych, wielbioną przez wykonawców i odbiorców. Dzieło niebywałej urody, różnorodne i oprawione niesamowitą wręcz historią, której na koncercie w cyklu Klasyka na Ołowiance na pewno nie zabraknie.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Koncertowa PFB19/12/2025, piątek, godz. 19:00Bilety w cenie: 32-131,50 złKoncert symfoniczny – Oratorium MesjaszWystąpią:Małgorzata Trojanowska, fot. M. HellerOrkiestra PFBRubén Silva – dyrygentPolski Chór Kameralny Schola Cantorum GedanensisJan Łukaszewski – przygotowanie chóruMałgorzata Trojanowska – sopranMałgorzata Bartkowska – altJacek Szponarski – tenorTomasz Raff – basProwadzenie: Krzysztof DąbrowskiW programie:Georg Friedrich Händel – Oratorium Mesjasz [120']Skomponowane przez Georga Friedricha Händla w 1741 roku dzieło to najpopularniejsza kompozycja Händla, a słynny chór "Hallelujah" z tego oratorium zalicza się do jego najbardziej rozpoznawalnych kompozycji wszech czasów. Dzieło to przyniosło kompozytorowi światową sławę i niezmiennie w każdej epoce przyjmowane jest z zachwytem. Stawiane bywa na równi z Pasją według św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha. W Polskiej Filharmonii Bałtyckiej filharmonicy gdańscy pod wodzą Rubéna Silvy zagrają z Polskim Chórem Kameralnym Schola Cantorum Gedanensis oraz solistami: Małgorzatą Trojanowską, Małgorzatą Bartkowską, Jackiem Szponarskim i Tomaszem Raffem.Sponsor Specjalny--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Koncertowa PFB31/12/2025, środa, godz. 17:00 i 20:30Bilety w cenie: 218-430 złWielka Gala Sylwestrowa – Gary GuthmanGary Guthman , fot. Kinga Karpati, Daniel ZarewiczWystąpią:Orkiestra PFBMassimiliano Caldi – dyrygentGary Guthman – trąbka, flugelhornEwa Łobaczewska – śpiewTrio Wojciecha Gogolewskiego w składzie:Wojciech Gogolewski – fortepianPaweł Pańta – kontrabasAdam Lewandowski – perkusjaProwadzenie: Krzysztof DąbrowskiW programie: przeboje legend muzyki Złotej Ery Swingu; kultowe kompozycje B. Goodmana, D. Ellingtona, H. Jamesa, G. Millera, R. Noble’a, L. Primy, L. Hamptona, wiele wielkich hitów, takich jak Stardust, Bye Bye Blackbyrd, Lush Life oraz utwory Gary’ego GuthmanaTaki koncert jest raz w roku – w Sylwestra! Tym razem proponujemy wyjątkowy sposób spędzenia ostatniego dnia roku, z największymi przebojami muzyki jazzowej. Zadba o to wybitny trębacz (grający też flugelhornie) Gary Guthman. Ponadczasowe szlagiery wykona Ewa Łobaczewska, a z Orkiestrą PFB pod kierunkiem Massimiliano Caldiego zagra także Trio Wojciecha Gogolewskiego. Nie zabraknie też okolicznościowej lampki szampana. Będzie się działo.Główny Sponsor PFB – Mecenas Kultury--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku:Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zaprasza na koncerty symfoniczne i wydarzenia w grudniu 2025
Sylwestrowa Wielka Gala Wiedeńska - Johann Strauss i Przyjaciele Data rozpoczęcia wydarzenia: 31.12.2025 18:00 – Data zakończenia wydarzenia: 31.12.2025 22:00 Romantyzm, humor i wirtuozeria prosto z Wiednia Przeżyj magiczny wieczór sylwestrowy w Centrum Kultury i Sztuki. Zapraszamy na niezwykłe widowisko Wielką Galę Wiedeńską - Johann Strauss i Przyjaciele, w którym klasyka muzyczna spotyka się z blaskiem noworocznego show: od porywających arii, przez pełne energii polki, aż po roztańczone walce. W ten wyjątkowy wieczór zabierzemy Was w podróż do magicznego świata wiedeńskich sal balowych XIX w., pełnego przepychu, tańca i radości. Na scenie wystąpią wybitni soliści z polskich i zagranicznych teatrów operowych, których głosy i charyzma nadadzą wydarzeniu niepowtarzalny klimat, łącząc dostojność opery z lekkością i humorem operetki. Ukoronowaniem Gali będzie udział Royal Strauss Orchestra – zespołu, który swoim brzmieniem przeniesie Was prosto do Wiednia. Ich muzyka porwie Was do tańca i zachwyci nawet najbardziej wymagających melomanów. Na scenie pojawi się także Grand Royal Ballet, którego wytworne choreografie i lekko żartobliwe akcenty dodadzą wieczorowi magii, łącząc zachwyt nad kunsztem tancerzy z dobrą zabawą.Wielka Gala Wiedeńska to coś więcej niż koncert – to pełen emocji spektakl, który łączy romantyzm, humor i wirtuozerię. Zachwycające dekoracje i wyjątkowa atmosfera sprawiają, że poczujecie się jak uczestnicy prawdziwego balu sylwestrowego w dawnej stolicy Austrii. W tę jedyną noc scena Centrum Kultury i Sztuki stanie się centrum sylwestrowej zabawy, a każdy widz przeniesie się do świata miłości, tańca i niekończącej się radości. Jednym słowem – klasa, elegancja, śmiech i muzyka, która rozgrzeje serca i przywita Nowy Rok w wielkim stylu!  Wielka Gala Wiedeńska - Johann Strauss i Przyjaciele |Sylwester w CKiS31 grudnia 2025, godz. 18.00Sala widowiskowa CKiS, ul. Wyszyńskiego 10, TczewBilety: 150 zł dostępne w kasie CKIS oraz online na stronie: bilety24.plSylwestrowa  Wielka Gala Wiedeńska - Johann Strauss i Przyjaciele
Reklama
Reklama
Reklama
pochmurnie

Temperatura: 1°C Miasto: Malbork

Ciśnienie: 1016 hPa
Wiatr: 11 km/h

Reklama
Reklama
test