sobota, 1 października 2022 17:02
Reklama
Reklama

Trzy Złote Pinezki Map Google w województwie pomorskim

Piętnaście parków narodowych i krajobrazowych oraz rezerwatów przyrody zostało laureatami Złotych Pinezek. Google przyznaje to wyróżnienie na podstawie opinii użytkowników i użytkowniczek Map. W województwie pomorskim statuetkę otrzymują: Słowiński Park Narodowy, Kaszubski Park Krajobrazowy i rezerwat przyrody Kępa Redłowska. To już druga odsłona projektu – dwa lata temu, z okazji 15. urodzin Map Google, nagrodzonych zostało 16 atrakcji turystycznych – po jednej w każdym z województw.
  • Źródło: Krzysztof Lindner
Trzy Złote Pinezki Map Google w województwie pomorskim
Autor: Kolaż of CervusImpius

15 wyróżnień dla parków narodowych i krajobrazowych oraz rezerwatów przyrody

Każdego dnia w Mapach Google publikowanych jest ponad milion opinii. W ciągu ostatnich 3 lat liczba recenzji, ocen i zdjęć dodanych do Map wzrosła ponad dwukrotnie. Opinie Google to skarbnica wiedzy o lokalnych miejscach – szczególnie, gdy odkrywa się te nowe. Dzięki nim użytkownicy mogą łatwiej znaleźć różnorodne atrakcje czy firmy, które najbardziej odpowiadają ich potrzebom, lub wybrać miejsce, która pozwoli im odpocząć tak, jak lubią. I to właśnie na podstawie ocen i opinii użytkowników Map Google wyłoniono tegorocznych laureatów Złotych Pinezek.

Zielone cuda natury w województwie pomorskim

Piękno polskiej natury zachwyca swoim bogactwem i różnorodnością. W Polsce mamy obecnie 23 parki narodowe, ponad 120 parków krajobrazowych i niemal 1500 rezerwatów przyrody. Często to ostatnie już miejsca występowania wielu zagrożonych i ginących gatunków roślin i zwierząt, ale także tradycji historycznych, etnicznych oraz kulturowych. Perły polskiej przyrody doceniają użytkownicy Map Google, którzy odwiedzają parki i rezerwaty oraz dzielą się swoimi wrażeniami. Na bazie ich ocen i opinii Google przyznał 15 statuetek – po pięć dla parków narodowych, parków krajobrazowych i rezerwatów przyrody. Aż 3 nagrodzone miejsca znajdują się w województwie pomorskim.

W środkowej części wybrzeża, pomiędzy Łebą a Rowami, znajduje się piękny Słowiński Park Narodowy. Jego symbolem są ruchome wydmy, które przypominają pustynię – ten największy w Europie obszar wędrującego piasku liczy około 500 ha powierzchni. W obrębie parku znajdują się również jeziora Łebsko i Gardno, a także lasy i torfowiska, które wspólnie z wydmami tworzą niezapomniane krajobrazy, tak chętnie odwiedzane przez turystów i miłośników fotografii. Ocena 4,8 ***** na podstawie 12 766 opinii. 

Amatorzy rowerowych wypraw i niezapomnianych widoków doceniają Kaszubski Park Krajobrazowy. Wiele szlaków wiedzie tu wokół słynnych kaszubskich jezior, przez gęste lasy i szczyty pagórków oraz przez klimatyczne wsie i miasteczka. W parku znajduje się również kilka wyjątkowych punktów widokowych, wśród szczególnie polecanych przez użytkowników Map Google są Złota Góra i Jastrzębia Góra oraz punkt widokowy w Sobótce. Ocena 4,7 ***** na podstawie 7 122 opinii.

Dziękujemy serdecznie wszystkim użytkownikom Google Maps za tak wysoką ocenę naszego Kaszubskiego Parku Krajobrazowego. Bardzo nam miło, że zostaliśmy docenieni. Serdecznie zapraszamy do jednego z najpiękniejszych parków krajobrazowych w Polsce - mówi Monika Rekowska, kierownik Kaszubskiego Parku Krajobrazowego.

Złotą Pinezką został odznaczony również jeden z pierwszych rezerwatów w Polsce – rezerwat przyrody Kępa Redłowska, który obejmuje 120 hektarów i ciągnie się wzdłuż Zatoki Gdańskiej. Można tam zobaczyć niepowtarzalny krajobraz z lasem bukowym na klifowym brzegu. Rezerwat jest miejscem gniazdowania wielu gatunków ptaków, zamieszkiwany jest również przez mniejsze i większe ssaki, a wśród nich dziki, które często można spotkać na plażach i skrajach rezerwatu. Ocena 4,8 ***** na podstawie 5 603 opinii.

Laureaci Złotych Pinezek Map Google w 2022 roku

PARKI NARODOWE PARKI KRAJOBRAZOWE

Karkonoski Park Narodowy (woj. dolnośląskie)

Ojcowski Park Narodowy (woj. małopolskie)

Pieniński Park Narodowy (woj. małopolskie)

Słowiński Park Narodowy (woj. pomorskie)

Bieszczadzki Park Narodowy (woj. podkarpackie)

Park Krajobrazowy Beskidu Śląskiego (woj. śląskie)

Bielańsko-Tyniecki Park Krajobrazowy (woj. małopolskie)

Kaszubski Park Krajobrazowy (woj. pomorskie)

Ślężański Park Krajobrazowy (woj. dolnośląskie)

Bolimowski Park Krajobrazowy (woj. łódzkie)

REZERWATY PRZYRODY

Rezerwat przyrody Wąwóz Homole (woj. małopolskie)

Rezerwat przyrody Kadzielnia (woj. świętokrzyskie)

Rezerwat przyrody Wodospad Wilczki (woj. dolnośląskie)

Rezerwat przyrody Kępa Redłowska (woj. pomorskie)

Rezerwat przyrody Skamieniałe Miasto (woj. małopolskie)

Serdecznie gratulujemy wszystkim laureatom tego wyjątkowego wyróżnienia, które jest odzwierciedleniem docenienia piękna polskiej natury przez tysiące użytkowników i użytkowniczek Map Google. Bogactwo i różnorodność przyrody, mnogość szlaków zarówno dla miłośników pieszych wędrówek, jak i rowerowych wycieczek oraz świetna infrastruktura miejsc to tylko niektóre z zalet parków i rezerwatów dostrzeżonych przez użytkowników i użytkowniczki. Mamy nadzieję, że Złote Pinezki będą również inspiracją do planowania wypoczynku i odwiedzenia właśnie tych i im podobnych zielonych miejsc w Polsce. Użytkowników i użytkowniczki zachęcamy do korzystania z opinii i dzielenia się z innymi cennymi wskazówkami, ciekawymi informacjami czy pięknymi zdjęciami mówi Elżbieta Różalska z Google Polska.

Opinie z pierwszej ręki, dzięki którym można odkrywać świat po swojemu

Mapy Google nie tylko pomagają użytkownikom dotrzeć w wybrane miejsce, ale pozwalają również dzielić się opiniami i zdjęciami. Są one bardzo pomocnym źródłem informacji dla osób odwiedzających dane miejsce lub dla tych, którzy dopiero szukają inspiracji, aby spędzić wolny czas tak, jak lubią. W opiniach znaleźć można między innymi informacje o dostępności parkingów, warunkach na szlakach, a także np. wskazówki, czy w danym miejscu można spacerować z dziećmi w wózku lub zabrać na wyprawę psa. W Mapach Google użytkownicy mogą także wyszukiwać z uwzględnieniem treści opinii. Wystarczy wpisać frazę „park krajobrazowy kajaki”, aby pojawiła się informacja, w których parkach krajobrazowych funkcjonują spływy kajakowe.


Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Hommage à Profesor Kazimierz Ostrowski. Pamięć obrazów Data rozpoczęcia wydarzenia: 18.08.2022 – Data zakończenia wydarzenia: 02.10.2022 wernisaż: 15 września 2022, godz.18:00 wystawa czynna: 16 września - 2 października 2022, w godz. 12.00-18.00 miejsce: Zbrojownia Sztuki, Targ Węglowy 6, Gdańsk Artyści: Badowska Wilga, Bau Jarosław, Bereźnicki Kiejstut, Bielawski Andrzej, Bryzgalski Kuba, Buczkowski Jan, Cybulski Daniel, Czerniawski Józef, Cześnik Henryk, Dobrowolska Alina, Dolega Zuzanna, Florczak Robert, Garczyński Przemysław, Garnowski Michał, Gliszczyński Krzysztof, Gorczyński Maciej, Ignatowicz Filip, Jadczuk Aleksandra, Józefowicz Katarzyna, Józefowicz Piotr, Kalkowski Kazimierz, Karmasz Andrzej, Kornacki Jacek, Krechowicz Dominika, Krechowicz Jerzy, Kucharski Tomasz, Lasecki Hugon, Lejman Dominik, Lipnicki Sławomir, Łajming Włodzimierz, Łopaciński Przemysław, Miszkin Teresa, Model Marek, Modzelewski Jarosław, Nathan Piotr, Nowicka Hanna, Osicki Janusz, Ostrogórski Jerzy, Pela Magdalena, Pęk Mateusz, Plota Janusz, Pieleszek Jakub, Polkowski Krzysztof, Przyżycka Agata, Reinert-Faleńczyk Anna, Sobczyk Marek, Starzec Teresa, Sylwestrowicz Arkadiusz, Świeszewski Maciej, Targońska Maria, Treppa Zbigniew, Waligórska Anna, Widyński Aleksander, Wróblewski Krzysztof, Wrzesiński Marek, Zaremba Wiesław, Zawicki Marcin, Zdybel Jacek Impulsem do stworzenia wystawy, było przekazanie Uczelni przez córkę Profesora Kazimierza Ostrowskiego, Panią Honoratę Pilszyk, podobrazi, jakie pozostawił po sobie Mistrz. Były to płótna zagruntowane przez Artystę osobiście, gotowe do dalszej pracy, niektóre z ledwo zaczętym szkicem lub próbą pozostawionego koloru. Gdy zobaczyłem je w pracowni w Gdyni (a było to w 2015 roku), pomyślałem, że te podkłady mogłyby stać się inspiracją do stworzenia nowych prac, rodzaju symbolicznej kontynuacji, dokończenia dzieła przez innych malarzy. Przygotowanie wystawy prac namalowanych przez innych twórców, na płótnach należących do Kazimierza Ostrowskiego, było ideą intrygującą, wartą zaangażowania. Podobrazia dość szybko powędrowały nie tylko do jego absolwentów i przyjaciół, ale także artystów z innych ośrodków, przyjaciół związanych z Galerią Koło (w której prace Profesora prezentowane były na wystawie inaugurującej działalność galerii w 1995 roku). Gest ten został przyjęty z zainteresowaniem jako duże wyzwanie artystyczne. Ponieważ ilość podarowanych „Kachowych” płócien była ograniczona, wracając ponownie do pomysłu realizacji wystawy, postanowiłem ją rozszerzyć. Zaproponowałem udział w wystawie wszystkim pracownikom Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Ważny jest udział w projekcie najmłodszych pracowników Wydziału Malarstwa, którzy nie mieli okazji poznania profesora Kazimierza Ostrowskiego, znają osobę Profesora tylko z opowieści. Celem wystawy jest wyrażenie uznania dla twórczej postawy Kazimierza Ostrowskiego i jego artystycznych zmagań. Jest to także wyzwanie wobec historii i dziedzictwa kultury. Warto przekazywać naszą wspólną historię nowym pokoleniom, które stają się jej symbolicznymi spadkobiercami. Poprzez udział artystów różnych generacji, będziemy mogli przyjrzeć się artystycznym ideom, które mimo pokoleniowych różnic, posiadają wspólny rodowód. Istotny jest także modernistyczny rys w twórczości Profesora i jej relacja z malarstwem współczesnym. W obecnym roku 2022 mija 105 rocznica urodzin Profesora i pewnie gdyby żył, celebrowalibyśmy ją hucznie. Mamy niecodzienną okazję by tak się stało, by na chwilę wrócić do wspólnie spędzonych chwil. W 2002 roku byłem pomysłodawcą utworzenia Nagrody im. Kazimierza Ostrowskiego, którą Zarząd Okręgu ZPAP w Gdańsku przyznaje dorocznie za wybitne osiągnięcia w dziedzinie malarstwa. W 2010 roku, pełniąc funkcję Dziekana Wydziału Malarstwa, zainicjowałem wydawnictwo o charakterze dokumentacyjnym, w którym sporo artystów mogło się podzielić swoimi wspomnieniami związanymi z osobą Profesora. Wielu z nich nie ma już wśród z nas. Pozostają nieocenione słowa, które z czasem nabierają szczególnej wymowy. Rozpoczęty dialog wymaga kontynuacji, by mógł rozwijać się w czasie, nabrać impetu. Ważną częścią projektu jest wydawnictwo, które zostanie zrealizowane po wystawie. Biorący udział w tym przedsięwzięciu artyści, będą mogli zaprezentować nie tylko swoje dzieła, ale także wspomnienia związane z Profesorem oraz refleksje odnoszące się do czasów studiów na Wydziale Malarstwa. To niecodzienne spotkanie jest dla nas wszystkich okazją, by oddać hołd Profesorowi oraz docenić Jego wiarę w sztukę i przepełnione pasją oddanie profesji malarza. Krzysztof Gliszczyński Kurator: prof. dr hab. Krzysztof Gliszczyński Współpraca kuratorska: dr Daniel Cybulski Wydział Malarstwa ASP w Gdańsku Patroni medialni: trójmiasto.pl, Magazyn „Linia”, Magazyn Trójmiejski „Prestiż”, "Notes na 6 tygodni", Radio Gdańs Wydarzenie FB:  https://www.facebook.com/events/422290226552438  Hommage à Profesor Kazimierz Ostrowski. Pamięć obrazów
Zatem Najświętsza Maria Panna Musi Oglądać Swoją Sprofanowaną Siedzibę Data rozpoczęcia wydarzenia: 23.08.2022 – Data zakończenia wydarzenia: 30.12.2022 Wydarzenia / Wystawa „Zatem Najświętsza Maria Panna musi oglądać swoją sprofanowaną siedzibę” – Malbork między polityką a sacrum (1772-1856) Wystawa „Zatem Najświętsza Maria Panna musi oglądać swoją sprofanowaną siedzibę” – Malbork między polityką a sacrum (1772-1856)   BURZLIWA HISTORIA ZAMKU W MALBORKU TEMATEM NOWEJ WYSTAWY „ZATEM NAJŚWIĘTSZA MARIA PANNA MUSI OGLĄDAĆ SWOJĄ SPROFANOWANĄ SIEDZIBĘ” MALBORK MIĘDZY POLITYKĄ A SACRUM (1772-1856)  Muzeum Zamkowe w Malborku z oddziałami w Kwidzynie i Sztumie zaprasza na wystawę „Zatem Najświętsza Maria Panna musi oglądać swoją sprofanowaną siedzibę” – Malbork między polityką a sacrum (1772-1856), która dostępna będzie dla zwiedzających od 24 września 2022. -Zamek w Malborku jest jednym z najważniejszych zabytków na świecie. W 1997 roku został wpisany na listę UNESCO, co jest potwierdzeniem jego znaczenia dla całej ludzkości. Już od momentu powstania wzbudzał zainteresowanie i podziw, a od ponad 200 lat prowadzone są tu systematyczne badania i prace konserwatorskie. Niniejsza wystawa opowiada o początkach tego, trwającego do dziś procesu, w którym używane były argumenty naukowe, konserwatorskie, ale także ideologiczne. Malbork nie jest bowiem obiektem neutralnym ideologicznie. Jest wpisany w skomplikowaną historię ziem dzisiejszej północnej Polski, łączy dzieje pogańskich plemion pruskich, Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Królestwa Prus i zjednoczonych Niemiec, a nieodłącznym elementem jego historii (nie tylko średniowiecznej) jest zakon krzyżacki i jego legenda o pozytywnym i negatywnym zabarwieniu. Wszystkie te czynniki miały wpływ na proces funkcjonowania zamku i jego odbudowy w XIX i XX wieku. Prezentowana wystawa jest opowieścią o zamku ze szczególnym uwzględnieniem początków jego odbudowy w pierwszej połowie XIX wieku.- Komentuje dr hab. Janusz Trupinda, Dyrektor Muzeum Zamkowego w Malborku Wystawa stanowić będzie swoistą opowieść o tym, jak kształtował się współczesny obraz malborskiej twierdzy, który swoje korzenie ma w burzliwej historii zamku z przełomu XVII i XIX wieku. Kuratorem wystawy jest Justyna Lijka z Działu Sztuki i Rzemiosła Artystycznego Muzeum Zamkowego w Malborku, która przygotowała ekspozycję we współpracy kuratorskiej z dr hab. Januszem Trupindą, dr hab. Christoferem Herrmannem, Bartłomiejem Butrynem, Arturem Dobrym i Bartoszem Skopem. Wystawa odkryje przed nami kulisy utraty pierwotnej tożsamości zamku w wyniku podjętych w ostatniej ćwierci XVIII i początkach XIX wieku przez administrację pruską utylitarnych prac budowlano-adaptacyjnych, które wpisywały się w ogólną strategię zagospodarowywania nowych prowincji. Odarły one pokrzyżacką warownię z czytelnych przez stulecia symbolicznych znaczeń oraz architektonicznych atrybutów majestatu i władzy terytorialnej wielkich mistrzów. Odmieniły całkowicie jej obraz w topografii miasta i Żuław Wiślanych, czyniąc z zamku jednostkę militarną podporządkowaną władzy centralnej w Berlinie. -Burzliwa historia zamku i jego dziejowe znaczenie nie zostały wykreślone ze zbiorowej pamięci. Były wciąż żywe w historiografii, literaturze podróżniczej. Przypominane głosem starożytników, dostrzegających w dziełach z przeszłości ważki element tożsamości, kształtujący więzi społeczne i poczucie pruskiego patriotyzmu, doprowadziły w pierwszych dekadach XIX stulecia do daleko idących zmian w podejściu władz pruskich do malborskiego zamku, czego kulminacją była jego pierwsza restauracja zainaugurowana w sierpniu 1817 roku.- Komentuje Justyna Lijka, kurator wystawy. Eksponaty dostępne na wystawie przeprowadzą zwiedzających przez historię przemian budowlanych zamku malborskiego, prezentując jej na poły zrujnowany wygląd z końca XVIII wieku wraz z fazami kształtowania się Pruskiego Panteonu - politycznej kreacji z czasów romantycznych. Odkryją nową perspektywę patrzenia na pokrzyżacką warownię, jaką proponował Friedrich Gilly i początki pruskiej „białej legendy” o Zakonie Niemieckim. Ważnym elementem wystawy jest cykl „Schloss Marienburg in Preussen”, czyli pierwszy album graficznych widoków zamku malborskiego z końca XVIII wieku, który w znacznym stopniu wpłynął na postrzeganie roli ceglanej warowni w kręgach oświeconych elit pruskich. Na ekspozycji zostaną zaprezentowane wątki ideologiczne, ukazujące zamek krzyżacki w Malborku jako element patriotycznej pochwały zakonu w społeczeństwie pruskim, kiedy stał się romantycznym symbolem, swoistym znakiem pamięci, łączącym wszystkich mieszkańców prowincji pruskiej pod patronatem Hohenzollernów. Ekspozycja ukaże także, jak polityka historyczna Theodora von Schöna wpłynęła na romantyczną restaurację zamku malborskiego (1817–1856) i jak wyglądała praca niemieckiego architekta Karla Friedricha Schinkla w procesie odbudowy twierdzy. Zwiedzający będą mogli poznać eksponaty ukazujące symbole jedności monarchii pruskiej i jej poddanych powstałe w tamtym okresie, jak również wybitne przykłady malarstwa historycznego i oszklenia witrażowego. Teksty będące elementem wystawy i opisy eksponatów zostały sporządzone w formacie ETR, łatwym do czytania i zrozumienia, które pomogą osobom z dysfunkcjami intelektualnymi zapoznać się z tematyką wystawy. -Wystawa jest efektem wielu kwerend naukowych przeprowadzonych w ostatnich latach i ukazuje ich efekty. Prezentuje po raz pierwszy w tak szerokim zakresie, jak dotąd wciąż mało znany, okres w historii zamku malborskiego i związaną z nią historyczną wykładnię traktującą o podłożach ideowych romantycznej restauracji, która odbywała się przy znacznym wsparciu mieszkańców prowincji różnych stanów i rodziny królewskiej. Zobaczymy na niej nieistniejący, zatarty już w kolejnych fazach przebudowy, portret zabytku z pierwszej połowy XIX wieku. Zgromadzone na wystawie artefakty ze zbiorów niemieckich w wielu przypadkach po raz pierwszy zawitają do Polski, co stanowi owoc dobrej współpracy i rangi ekspozycji.- dodaje Justyna Lijka Na wystawie zrealizowanej ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego  pojawią się eksponaty z kolekcji Muzeum Zamkowego w Malborku z oddziałami w Kwidzynie i Sztumie, jak również użyczone przez Muzeum Książąt Lubomirskich w Zakładzie Narodowym im. Ossolińskich we Wrocławiu, Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Muzeum Narodowe w Krakowie, Zamek Królewski w Warszawie, Bibliotekę Elbląską, Bibliotekę Gdańską PAN, Archiwum Państwowe w Gdańsku, Archiwum Państwowe w Malborku oraz instytucje niemieckie: Akademie der Künste w Berlinie, Staatliche Museen zu Berlin Preussischer Kulturbesitz: Kupferstichkabinett, Kunstbibliothek, Münzkabinett, Stiftung Preussische Schlösser und Gärten Berlin–Brandenburg w Poczdamie: Aquarellsammlung, Gemäldesammlung , Archiv Königliche Porzellan Manufaktur Berlin, Archiv / Schatzkammer des Deutschen Ordens w Wiedniu, Generallandesarchiv Karlsruhe oraz kolekcji prywatnych. Zatem Najświętsza Maria Panna Musi Oglądać Swoją Sprofanowaną Siedzibę
zachmurzenie duże

Temperatura: 15°CMiasto: Malbork

Ciśnienie: 1006 hPa
Wiatr: 18 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
a