sobota, 1 października 2022 17:32
Reklama
Reklama

Do zobaczenia w lesie

Lato to idealny czas, aby ruszyć w nieznane lub chociaż poznać albo nawet odkryć na nowo miejsca, w których żyjemy. Turyści przybywający nad morze często nie zdają sobie sprawy z tego, że tereny nadmorskie to nie tylko piękna złocista plaża, lecz także wspaniałe lasy pełne tajemnic, ciekawych historii, osobliwości przyrodniczych i atrakcji turystycznych.
  • Źródło: Regionalna Dyrekcja Lasów Państowowych w Gdańsku
Do zobaczenia w lesie
Drużno J.Piotrowski

W najbardziej wysuniętym na wschód Nadleśnictwie Elbląg w Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Gdańsku poczuć się można jak w miniaturowej Polsce. Są tu „góry”, morze, lasy, jeziora, zabytki, i bujna mocno zróżnicowana przyroda. Proponujemy więc wycieczkę lasami Nadleśnictwa Elbląg.

Wyprawę możemy zacząć na Mierzei Wiślanej, na najwyższej stałej wydmie w Europie - Wielbłądzim Garbie. Najwyższy punkt wydmy osiąga 49,5 m. wysokości i zwieńczony jest drewnianym punktem obserwacyjnym zbudowanym przez lokalnych leśników. Z jej szczytu rozciąga się widok  na wody Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej oraz znajdującą się na przeciwnym brzegu Wysoczyznę Elbląską. W poszukiwaniu Wielbłądziego Garbu powinniśmy wybrać się do Krynicy Morskiej, a dalej ruszyć w kierunku Piasków. Możemy tam dotrzeć na rowerze z wykorzystaniem trasy rowerowej R10 malowniczo przebiegającej pięknymi lasami i brzegiem morza. Odwiedzając Wielbłądzi Garb, warto także udać się parę kilometrów dalej na górę Pirata, na której stoi wieża do obserwacji ptaków – owoc współpracy ornitologów ze Stowarzyszenia Drapolicz i elbląskich leśników. Tu możemy rozpocząć naszą przygodę z obserwacjami ptaków. Najlepiej uczynić to w drugiej połowie sierpnia i wrześniu, gdy rozpoczyna się jesienna migracja ptaków. Zanim zaczniemy podziwiać ptaki, w trakcie przelotów proponujemy wcześniej udać się do rezerwatu przyrody Kąty Rybackie, w którym zapoznamy się ze zwyczajami kormoranów i czapli siwych tworzących kolonię, która w znaczący sposób wpłynęła na lokalny krajobraz leśny.

Nie tylko okolice Zalewu Wiślanego i Mierzeja Wiślana to raj dla ptaków i ich podglądaczaczy - birdwatcherów. Wisienką na tym ptasim torcie jest  jezioro Drużno. Co je wyróżnia? Stwierdzono tu występowanie ponad 200 gatunków ptaków, z czego około 100 gniazdujących. Obszar jeziora został wpisany na listę konwencji Ramsarskiej, a więc obszarów wodno-błotnych mających znaczenie międzynarodowe. Wokół jeziora wytyczony jest szlak rowerowy, natomiast mniej zapaleni kolarze swoje rowery mogą zapakować na statek by podziwiać ten wyjątkowy rezerwat od „wewnątrz”.

Tu jednak turystyczne atrakcje Nadleśnictwa Elbląg się nie kończą, a kto wie może dopiero się rozpoczynają. Ze statku na jeziorze Drużno każdy turysta zwróci uwagę na majaczącą w oddali „górę”  zwaną Wysoczyzną Elbląską. Ta osiągająca w najwyższym punkcie niemal 200 m wysokości morena czołowa, skrywa w sobie wiele fascynujących historii ludzi zamieszkujących te tereny od ponad 11 tyś lat. Tereny te zasiedlane były niemal nieprzerwanie od ustąpienia ostatniego zlodowacenia. Z wyjątkowej lokalizacji tych ziem korzystali miedzy innymi Goci, Gepidzi, Wikingowie czy Prusowie. W lasach nadleśnictwa do dziś możemy wędrować ścieżkami dawnych ludów zdobywając między innymi grodziska w Łęczu, Tolkmicku, Kadynach i Weklicach.  Warto odwiedzić  urokliwą i bardzo klimatyczną wieś - Kadyny, na skraju której napotkamy ponad 200-letnie buki chronienie w rezerwacie "Kadyński Las", na straży którego stoi jedno z najstarszych i największych drzew nie tylko na Pomorzu, ale w całej Polsce - pomnik przyrody Dąb Bażyńskiego. To imponujące drzewo liczy ok. 700 lat, a jego pień ma ponad 10 metrów obwodu. Żeby je objąć, trzeba wybrać się do Kadyn sporą grupą…, najlepiej na rowerach. Górskich rowerach. Dlaczego górskich? Bo właśnie tu rozpoczyna swój bieg 25-kilometrowy rowerowy szlak MTB.

Na trasie rowerzyści napotkają liczne podjazdy i zjazdy o łącznym przewyższeniu ok. 250 m, a także różnego rodzaju nawierzchnie od brukowanej drogi, po piaszczyste ścieżki. Zapłatą za trudy jazdy w takim terenie będą przepiękne widoki rozciągające się ze szczytów wzniesień Wysoczyzny Elbląskiej. Widoki te podziwiać można nie tylko ze wspomnianej trasy rowerowej ale także z punktów widokowych przygotowanych przez leśników. Polecamy Wieżę obserwacyjną w Kadynach wieńczącą ścieżkę przyrodniczo-historyczną, opowiadającą bogatą historię tego miejsca i opisującą jego przyrodę. Z Kadyn warto udać się w pieszą wycieczkę Czerwonym Szlakiem Kopernikowskim w stronę wsi Pruchnik, gdzie po drodze wędrując najbardziej górzystym obszarem Wysoczyny Elbląskiej, wypocząć można na punkcie widokowym im. Carla Pudora we wsi Suchacz, odbudowanym z inicjatywy mieszkańców wsi przez leśników i we współpracy z Elbląskim oddziałem PTTK. Z tego miejsca rozpościera się imponująca panoramą niemal całego zalewu Wiślanego i Mierzei Wiślanej.

Niemal każda wieś i miasteczko na Wysoczyźnie Elbląskiej wiąże się z licznymi legendami, wspaniałymi zabytkami czy niesamowitymi historiami, a podziwianiu ich towarzyszy nam szum mieszanych i liściastych lasów z licznymi rezerwatami przyrody, małymi oczkami wodnymi i starymi drzewami chronionymi jako pomniki przyrody.  W odkrywaniu tego regionu na pewno bardzo pomocna okaże się stworzona przez elbląskich leśników i pracowników Parku Krajobrazowego Wysoczyzny Elbląskiej, aplikacja mobilna pod nazwą Kraina Buka, proponujemy także skorzystać z leśnego portalu „Czas w Las”, w którym znajdziemy nie tylko atrakcje turystyczne Nadleśnictwa Elbląg, ale wszystkich lasów w całym kraju. Jako dodatkowa pomoc może okazać się także aplikacja mBDL, w której między innymi znajdziemy strefy wolnego biwakowania w lesie, kryjących się pod nazwą program „Zanocuj w Lesie”.

 Zapraszamy więc do odkrywania lasów Nadleśnictwa Elbląg. Do zobaczenia w lesie.


Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Hommage à Profesor Kazimierz Ostrowski. Pamięć obrazów Data rozpoczęcia wydarzenia: 18.08.2022 – Data zakończenia wydarzenia: 02.10.2022 wernisaż: 15 września 2022, godz.18:00 wystawa czynna: 16 września - 2 października 2022, w godz. 12.00-18.00 miejsce: Zbrojownia Sztuki, Targ Węglowy 6, Gdańsk Artyści: Badowska Wilga, Bau Jarosław, Bereźnicki Kiejstut, Bielawski Andrzej, Bryzgalski Kuba, Buczkowski Jan, Cybulski Daniel, Czerniawski Józef, Cześnik Henryk, Dobrowolska Alina, Dolega Zuzanna, Florczak Robert, Garczyński Przemysław, Garnowski Michał, Gliszczyński Krzysztof, Gorczyński Maciej, Ignatowicz Filip, Jadczuk Aleksandra, Józefowicz Katarzyna, Józefowicz Piotr, Kalkowski Kazimierz, Karmasz Andrzej, Kornacki Jacek, Krechowicz Dominika, Krechowicz Jerzy, Kucharski Tomasz, Lasecki Hugon, Lejman Dominik, Lipnicki Sławomir, Łajming Włodzimierz, Łopaciński Przemysław, Miszkin Teresa, Model Marek, Modzelewski Jarosław, Nathan Piotr, Nowicka Hanna, Osicki Janusz, Ostrogórski Jerzy, Pela Magdalena, Pęk Mateusz, Plota Janusz, Pieleszek Jakub, Polkowski Krzysztof, Przyżycka Agata, Reinert-Faleńczyk Anna, Sobczyk Marek, Starzec Teresa, Sylwestrowicz Arkadiusz, Świeszewski Maciej, Targońska Maria, Treppa Zbigniew, Waligórska Anna, Widyński Aleksander, Wróblewski Krzysztof, Wrzesiński Marek, Zaremba Wiesław, Zawicki Marcin, Zdybel Jacek Impulsem do stworzenia wystawy, było przekazanie Uczelni przez córkę Profesora Kazimierza Ostrowskiego, Panią Honoratę Pilszyk, podobrazi, jakie pozostawił po sobie Mistrz. Były to płótna zagruntowane przez Artystę osobiście, gotowe do dalszej pracy, niektóre z ledwo zaczętym szkicem lub próbą pozostawionego koloru. Gdy zobaczyłem je w pracowni w Gdyni (a było to w 2015 roku), pomyślałem, że te podkłady mogłyby stać się inspiracją do stworzenia nowych prac, rodzaju symbolicznej kontynuacji, dokończenia dzieła przez innych malarzy. Przygotowanie wystawy prac namalowanych przez innych twórców, na płótnach należących do Kazimierza Ostrowskiego, było ideą intrygującą, wartą zaangażowania. Podobrazia dość szybko powędrowały nie tylko do jego absolwentów i przyjaciół, ale także artystów z innych ośrodków, przyjaciół związanych z Galerią Koło (w której prace Profesora prezentowane były na wystawie inaugurującej działalność galerii w 1995 roku). Gest ten został przyjęty z zainteresowaniem jako duże wyzwanie artystyczne. Ponieważ ilość podarowanych „Kachowych” płócien była ograniczona, wracając ponownie do pomysłu realizacji wystawy, postanowiłem ją rozszerzyć. Zaproponowałem udział w wystawie wszystkim pracownikom Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Ważny jest udział w projekcie najmłodszych pracowników Wydziału Malarstwa, którzy nie mieli okazji poznania profesora Kazimierza Ostrowskiego, znają osobę Profesora tylko z opowieści. Celem wystawy jest wyrażenie uznania dla twórczej postawy Kazimierza Ostrowskiego i jego artystycznych zmagań. Jest to także wyzwanie wobec historii i dziedzictwa kultury. Warto przekazywać naszą wspólną historię nowym pokoleniom, które stają się jej symbolicznymi spadkobiercami. Poprzez udział artystów różnych generacji, będziemy mogli przyjrzeć się artystycznym ideom, które mimo pokoleniowych różnic, posiadają wspólny rodowód. Istotny jest także modernistyczny rys w twórczości Profesora i jej relacja z malarstwem współczesnym. W obecnym roku 2022 mija 105 rocznica urodzin Profesora i pewnie gdyby żył, celebrowalibyśmy ją hucznie. Mamy niecodzienną okazję by tak się stało, by na chwilę wrócić do wspólnie spędzonych chwil. W 2002 roku byłem pomysłodawcą utworzenia Nagrody im. Kazimierza Ostrowskiego, którą Zarząd Okręgu ZPAP w Gdańsku przyznaje dorocznie za wybitne osiągnięcia w dziedzinie malarstwa. W 2010 roku, pełniąc funkcję Dziekana Wydziału Malarstwa, zainicjowałem wydawnictwo o charakterze dokumentacyjnym, w którym sporo artystów mogło się podzielić swoimi wspomnieniami związanymi z osobą Profesora. Wielu z nich nie ma już wśród z nas. Pozostają nieocenione słowa, które z czasem nabierają szczególnej wymowy. Rozpoczęty dialog wymaga kontynuacji, by mógł rozwijać się w czasie, nabrać impetu. Ważną częścią projektu jest wydawnictwo, które zostanie zrealizowane po wystawie. Biorący udział w tym przedsięwzięciu artyści, będą mogli zaprezentować nie tylko swoje dzieła, ale także wspomnienia związane z Profesorem oraz refleksje odnoszące się do czasów studiów na Wydziale Malarstwa. To niecodzienne spotkanie jest dla nas wszystkich okazją, by oddać hołd Profesorowi oraz docenić Jego wiarę w sztukę i przepełnione pasją oddanie profesji malarza. Krzysztof Gliszczyński Kurator: prof. dr hab. Krzysztof Gliszczyński Współpraca kuratorska: dr Daniel Cybulski Wydział Malarstwa ASP w Gdańsku Patroni medialni: trójmiasto.pl, Magazyn „Linia”, Magazyn Trójmiejski „Prestiż”, "Notes na 6 tygodni", Radio Gdańs Wydarzenie FB:  https://www.facebook.com/events/422290226552438  Hommage à Profesor Kazimierz Ostrowski. Pamięć obrazów
Zatem Najświętsza Maria Panna Musi Oglądać Swoją Sprofanowaną Siedzibę Data rozpoczęcia wydarzenia: 23.08.2022 – Data zakończenia wydarzenia: 30.12.2022 Wydarzenia / Wystawa „Zatem Najświętsza Maria Panna musi oglądać swoją sprofanowaną siedzibę” – Malbork między polityką a sacrum (1772-1856) Wystawa „Zatem Najświętsza Maria Panna musi oglądać swoją sprofanowaną siedzibę” – Malbork między polityką a sacrum (1772-1856)   BURZLIWA HISTORIA ZAMKU W MALBORKU TEMATEM NOWEJ WYSTAWY „ZATEM NAJŚWIĘTSZA MARIA PANNA MUSI OGLĄDAĆ SWOJĄ SPROFANOWANĄ SIEDZIBĘ” MALBORK MIĘDZY POLITYKĄ A SACRUM (1772-1856)  Muzeum Zamkowe w Malborku z oddziałami w Kwidzynie i Sztumie zaprasza na wystawę „Zatem Najświętsza Maria Panna musi oglądać swoją sprofanowaną siedzibę” – Malbork między polityką a sacrum (1772-1856), która dostępna będzie dla zwiedzających od 24 września 2022. -Zamek w Malborku jest jednym z najważniejszych zabytków na świecie. W 1997 roku został wpisany na listę UNESCO, co jest potwierdzeniem jego znaczenia dla całej ludzkości. Już od momentu powstania wzbudzał zainteresowanie i podziw, a od ponad 200 lat prowadzone są tu systematyczne badania i prace konserwatorskie. Niniejsza wystawa opowiada o początkach tego, trwającego do dziś procesu, w którym używane były argumenty naukowe, konserwatorskie, ale także ideologiczne. Malbork nie jest bowiem obiektem neutralnym ideologicznie. Jest wpisany w skomplikowaną historię ziem dzisiejszej północnej Polski, łączy dzieje pogańskich plemion pruskich, Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Królestwa Prus i zjednoczonych Niemiec, a nieodłącznym elementem jego historii (nie tylko średniowiecznej) jest zakon krzyżacki i jego legenda o pozytywnym i negatywnym zabarwieniu. Wszystkie te czynniki miały wpływ na proces funkcjonowania zamku i jego odbudowy w XIX i XX wieku. Prezentowana wystawa jest opowieścią o zamku ze szczególnym uwzględnieniem początków jego odbudowy w pierwszej połowie XIX wieku.- Komentuje dr hab. Janusz Trupinda, Dyrektor Muzeum Zamkowego w Malborku Wystawa stanowić będzie swoistą opowieść o tym, jak kształtował się współczesny obraz malborskiej twierdzy, który swoje korzenie ma w burzliwej historii zamku z przełomu XVII i XIX wieku. Kuratorem wystawy jest Justyna Lijka z Działu Sztuki i Rzemiosła Artystycznego Muzeum Zamkowego w Malborku, która przygotowała ekspozycję we współpracy kuratorskiej z dr hab. Januszem Trupindą, dr hab. Christoferem Herrmannem, Bartłomiejem Butrynem, Arturem Dobrym i Bartoszem Skopem. Wystawa odkryje przed nami kulisy utraty pierwotnej tożsamości zamku w wyniku podjętych w ostatniej ćwierci XVIII i początkach XIX wieku przez administrację pruską utylitarnych prac budowlano-adaptacyjnych, które wpisywały się w ogólną strategię zagospodarowywania nowych prowincji. Odarły one pokrzyżacką warownię z czytelnych przez stulecia symbolicznych znaczeń oraz architektonicznych atrybutów majestatu i władzy terytorialnej wielkich mistrzów. Odmieniły całkowicie jej obraz w topografii miasta i Żuław Wiślanych, czyniąc z zamku jednostkę militarną podporządkowaną władzy centralnej w Berlinie. -Burzliwa historia zamku i jego dziejowe znaczenie nie zostały wykreślone ze zbiorowej pamięci. Były wciąż żywe w historiografii, literaturze podróżniczej. Przypominane głosem starożytników, dostrzegających w dziełach z przeszłości ważki element tożsamości, kształtujący więzi społeczne i poczucie pruskiego patriotyzmu, doprowadziły w pierwszych dekadach XIX stulecia do daleko idących zmian w podejściu władz pruskich do malborskiego zamku, czego kulminacją była jego pierwsza restauracja zainaugurowana w sierpniu 1817 roku.- Komentuje Justyna Lijka, kurator wystawy. Eksponaty dostępne na wystawie przeprowadzą zwiedzających przez historię przemian budowlanych zamku malborskiego, prezentując jej na poły zrujnowany wygląd z końca XVIII wieku wraz z fazami kształtowania się Pruskiego Panteonu - politycznej kreacji z czasów romantycznych. Odkryją nową perspektywę patrzenia na pokrzyżacką warownię, jaką proponował Friedrich Gilly i początki pruskiej „białej legendy” o Zakonie Niemieckim. Ważnym elementem wystawy jest cykl „Schloss Marienburg in Preussen”, czyli pierwszy album graficznych widoków zamku malborskiego z końca XVIII wieku, który w znacznym stopniu wpłynął na postrzeganie roli ceglanej warowni w kręgach oświeconych elit pruskich. Na ekspozycji zostaną zaprezentowane wątki ideologiczne, ukazujące zamek krzyżacki w Malborku jako element patriotycznej pochwały zakonu w społeczeństwie pruskim, kiedy stał się romantycznym symbolem, swoistym znakiem pamięci, łączącym wszystkich mieszkańców prowincji pruskiej pod patronatem Hohenzollernów. Ekspozycja ukaże także, jak polityka historyczna Theodora von Schöna wpłynęła na romantyczną restaurację zamku malborskiego (1817–1856) i jak wyglądała praca niemieckiego architekta Karla Friedricha Schinkla w procesie odbudowy twierdzy. Zwiedzający będą mogli poznać eksponaty ukazujące symbole jedności monarchii pruskiej i jej poddanych powstałe w tamtym okresie, jak również wybitne przykłady malarstwa historycznego i oszklenia witrażowego. Teksty będące elementem wystawy i opisy eksponatów zostały sporządzone w formacie ETR, łatwym do czytania i zrozumienia, które pomogą osobom z dysfunkcjami intelektualnymi zapoznać się z tematyką wystawy. -Wystawa jest efektem wielu kwerend naukowych przeprowadzonych w ostatnich latach i ukazuje ich efekty. Prezentuje po raz pierwszy w tak szerokim zakresie, jak dotąd wciąż mało znany, okres w historii zamku malborskiego i związaną z nią historyczną wykładnię traktującą o podłożach ideowych romantycznej restauracji, która odbywała się przy znacznym wsparciu mieszkańców prowincji różnych stanów i rodziny królewskiej. Zobaczymy na niej nieistniejący, zatarty już w kolejnych fazach przebudowy, portret zabytku z pierwszej połowy XIX wieku. Zgromadzone na wystawie artefakty ze zbiorów niemieckich w wielu przypadkach po raz pierwszy zawitają do Polski, co stanowi owoc dobrej współpracy i rangi ekspozycji.- dodaje Justyna Lijka Na wystawie zrealizowanej ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego  pojawią się eksponaty z kolekcji Muzeum Zamkowego w Malborku z oddziałami w Kwidzynie i Sztumie, jak również użyczone przez Muzeum Książąt Lubomirskich w Zakładzie Narodowym im. Ossolińskich we Wrocławiu, Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Muzeum Narodowe w Krakowie, Zamek Królewski w Warszawie, Bibliotekę Elbląską, Bibliotekę Gdańską PAN, Archiwum Państwowe w Gdańsku, Archiwum Państwowe w Malborku oraz instytucje niemieckie: Akademie der Künste w Berlinie, Staatliche Museen zu Berlin Preussischer Kulturbesitz: Kupferstichkabinett, Kunstbibliothek, Münzkabinett, Stiftung Preussische Schlösser und Gärten Berlin–Brandenburg w Poczdamie: Aquarellsammlung, Gemäldesammlung , Archiv Königliche Porzellan Manufaktur Berlin, Archiv / Schatzkammer des Deutschen Ordens w Wiedniu, Generallandesarchiv Karlsruhe oraz kolekcji prywatnych. Zatem Najświętsza Maria Panna Musi Oglądać Swoją Sprofanowaną Siedzibę
zachmurzenie duże

Temperatura: 15°CMiasto: Malbork

Ciśnienie: 1006 hPa
Wiatr: 18 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
a