niedziela, 14 grudnia 2025 22:14
Reklama
Z burmistrzem Malborka Markiem Charzewskim o autobusach miejskich

Wywiad z BURMISTRZEM MARKIEM CHARZEWSKIM. Bezpłatne autobusy mają pełne obłożenie. Pomagają walczyć z wykluczeniem społecznym

Miejska komunikacja autobusowa powstaław Malborku 3 lutego 1960 r. Trzy lata temu Malbork jako pierwsze miasto w woj. pomorskim wprowadził bezpłatne autobusy. Czy był to krok w dorby kierunku i jakie wiążą się z tym trudności, rozmawiamy z burmistrzem Malborka – Markiem Charzewskim.
Wywiad z BURMISTRZEM MARKIEM CHARZEWSKIM. Bezpłatne autobusy mają pełne obłożenie. Pomagają walczyć z wykluczeniem społecznym
- Patrząc na sąsiedni Tczew i trendy w skali kraju. Bezpłatna komunikacja była dobrym krokiem – ocenia Marek Charzewski, burmistrz Malborka.

Autor: W. Mocny

W tym roku mamy 65-lecie komunikacji miejskiej w Malborku. Przez ten czas miała ona różny wymiar. Przejazdy były biletowane. Zdarzało się, że Malbork realizował linie podmiejskie ze Sztumem, Nowym Stawem.

- Moje pierwsze zetknięcie się z komunikacją miejską Malborka miało miejsce w 1994 r. Przyjechałem do Malborka z Lipna w woj. kujawsko-pomorskim. Tam znajduje się Zespół Szkół Technicznych Ziemi Dobrzyńskiej. Śmieję się, że ukończyłem tę samą szkołę co Lech Wałęsa (Wałęsa ukończył tam szkołę zawodową, Marek Charzewski technikum – dop. red.). Po studiach w Bydgoszczy trafiłem do Chlebówka k. Nowego Stawu, zaczynając pracę w Zespole Szkół Technicznych. Moim pierwszym autobusem była linia nr 6, którą jeździłem codziennie z Dębiny do Malborka. Oczywiście nie jest tak do końca, że komunikacja autobusowa jest bezpłatna. My jako miasto utrzymujemy ją i serwisujemy z podatków mieszkańców. Podobnie zresztą jak drogi, które także musimy utrzymywać, a przecież nie są biletowane.

 

Malbork w 2022 r. dokonał rewolucji w woj. pomorskim wprowadzając bezpłatną komunikację miejską. Rada Miejska w Malborku przyjęła ten pomysł 12 głosami - za, 4 – przeciw i 4 – wstrzymujących. Jakie były główne przyczyny, wprowadzenie tego rozwiązania? Jak udało się panu przekonać większość radnych?

- Najpierw patrzyliśmy na inne samorządy, jak choćby Szczecinek, który to już wprowadził. Samorządów, które wchodziły w bezpłatną komunikację było coraz więcej. My spojrzeliśmy na budżet – tego, że dokładamy do malborskiej komunikacji autobusowej znaczne kwoty, a autobusy i tak leżą puste. Pojawiło się pytanie: likwidować linie, czy jednak dołożyć więcej pieniędzy? Teraz autobusy jeżdżą pełne. Mieszkańcy korzystają z bezpłatnych przewozów i są z nich zadowoleni. Przypomnę, że na sesji, o której pan wspomniał głosowano nad dwiema uchwałami: jedna – wchodzimy w „darmową komunikację” i druga – organizujemy strefę płatnego parkowania. Ona też powinna generować zyski, które będziemy mogli przeznaczać na transport publiczny w mieście. Powodem były coraz większe korki, coraz większa liczba samochodów i coraz mniejsza liczba miejsc do parkowania. Dodam, że dziś nawet tak duże miasto jak Gorzów Wielkopolski, chce wprowadzić bezpłatną komunikację autobusową. Dotychczas jednak przeważnie miasta poniżej 100 tys. mieszkańców decydowały się na ten krok. Większe miasta mają obłożone linie, mniejsze często stają przed wyborem czy w ogóle likwidować...

 

Jakie problemy musiał pan rozwiązać, by w ogóle móc wprowadzić bezpłatną komunikację autobusową?

- Główną przeszkodą do pokonania były pieniądze. Spółka autobusowa otrzymała dofinansowanie z programu krajowego związanego z transportem elektrycznym, w tym na zakup stacji ładujących. Biletowane przejazdy dawały jednak zysk, choć mały... Konieczne było rozwiązanie problemu kosztów eksploatacji i zestarzenia się taboru autobusowego. Obecnie funkcjonuje ok. 10 autobusów na trasach (na stanie jest ok. kilkunastu), w tym 6 elektrycznych firmy Solaris. Jesteśmy ujęci w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych i mamy przyznane środki na zakup kolejnych 4 pojazdów elektrycznych. Będzie to prawie 100 proc. bazy. W tym roku mamy ok. 4 mln zł na funkcjonowanie MZK Malbork Sp. z o. o. Gdy zaczynaliśmy było to nieco ponad 3 mln zł wynosił wkład miasta do „darmowej komunikacji”. Jak pan zauważył nie doszło do zmian przekształceniowych spółki (100 proc. kapitału należy do Malborka).

 


 

W Tczewie miejskie autobusy przeszły długą drogę od przedsiębiorstwa miejskiego, po firmę prywatną Connex, a w końcu firmy outsourcingowe, które obliczały tzw. kilometrowozy i inne koszty, za które miasto płaciło i płaci zresztą do dziś w przetargach na realizację przewozów... 

- W Malborku była stabilność, ale był moment – przed moją kadencją, rozważano czy rozwiązać spółkę i czy nie przekazywać zleceń na realizację przewozów miejskich firmie zewnętrznej. Rozważano różne opcje, ale spółka miejska pozostała. Z punktu widzenia zarządzania majątkiem miejskim zawsze łatwiej jest zarządzać spółką miejską podlegającą pod miasto. W przypadku MZK wszystkie decyzje dotyczące tej spółki należą do burmistrza. Dochodzą oczywiście koszty utrzymania taboru, pracowników, ale wszystko to jest bardziej przewidywalne, choć spotykamy się z sytuacją, że musimy wyłożyć dodatkową kwotę. Mając firmę zewnętrzną jednego roku może się dobrze współpracować, ale może przyjść też taki rok, że zarząd firmy outsourcingowej powie „zaraz, zaraz... Za mało!”.


 

Czy z perspektywy czasu może pan powiedzieć, że wprowadzenie bezpłatnej komunikacji autobusowej było dobrym przedsięwzięciem? Widać, że pomysł był na tyle dobry, że skopiował go sąsiedni Tczew...

- Nie tylko Tczew, ale i inne miasta. Nawet jak wspomniałem w tę stronę idą nawet większe miasta, bo chcą się „odkorkować”. Bezpłatna komunikacja jest ważna także ze względu na demografię. Polskie społeczeństwo starzeje się, osoby starsze także chcą się przemieszczać, a wiek często nie pozwala na bezpieczną jazdę. Teraz nasi seniorzy są bardziej mobilni i mają szansę korzystać z tego co oferuje im miasto, co przeciwdziała wykluczeniu społecznemu. Często osoby starsze mają potrzebę odwiedzenia choćby cmentarza. Teraz nie muszą liczyć na pomoc rodziny czy znajomych. Muszą także czasami załatwiać przyziemne sprawy w urzędzie, czy choćby zrobić zakupy. Mieszkańcy nie muszą już zdawać się tylko na najbliższe sklepy. Zwiększył się ruch międzydzielnicowy, zwłaszcza gdy dzieją się większe wydarzenia kulturalne czy sportowe... Odnotowujemy wzrost liczby pasażerów, zwłaszcza przed godz. 8.00, gdy gros uczniów dociera do szkół. Były już przypadki, że MZK musiało „dołożyć” dodatkowy autobus na obsługę jednej z linii.

 

W 2022 r. mamy ponad 1 mln pasażerów, w 2023 r. ta liczba wzrosła o 50 proc. , szczególnie w godzinach porannych. Czy ten wzrost nadal postępuje?

- Teraz ten wzrost nie jest już tak odczuwalny, jak w pierwszych latach tego rozwiązania. Dochodzą też nowe zachowania, które nie opłaciłyby się w przypadku biletów. Kiedyś na przystanek przychodziło się z wyraźnym planem: „mam bilet, to pojadę autobusem”. Teraz idę sobie, a gdy widzę autobus – wsiadam. To trochę niezdrowe, zwłaszcza dla młodych ludzi (śmiech). Mieszkańcy coraz częściej pozostawiają auta w garażach. Rodzice uczą samodzielności dzieci. Często rezygnują z podwożenia pociech do szkół.


 

Dużo przystanków jest dewastowanych...

- Z jednej strony bilety wykluczały mieszkańców, z drugiej strony darmowy autobus, zwłaszcza dla osób bezdomnych, traktowany jest jako miejsce, w którym można się ogrzać. W każdym autobusie jest monitoring. Rozbudowaliśmy bazę zewnętrznego monitoringu. Podgląda na to co dzieje się na liniach mają zarówno straż miejska, jak i policja. Ubolewam, że jest u nas grupa, która dokonuje takich zniszczeń.


 

Czy planują Państwo badania ankietowe, które sprawdziłyby potrzeby mieszkańców m.in. pod kątem wygody, liczby linii, bezpieczeństwa?

- Chcemy przeprowadzić takie badania także z uwagi na fakt, że kończy się okres trwałości projektu (musimy wykorzystywać autobusy elektryczne na konkretnych dwóch liniach) dla nowych autobusów i wówczas będziemy mogli dokonywać pewnych roszad i tu będziemy chcieli poznać opinie mieszkańców. Będzie to wybrzmiewać w interpelacjach radnych. Prowadzimy na bieżąco, jako MZK, badania obłożenia linii. Każda inicjatywa jest wprowadzana na zasadzie pewnego ogólnego twierdzenia, później rzeczywistość każe weryfikować decyzje. 


 

Kiedyś w regionie funkcjonowały autobusy podmiejskie, a nawet funkcjonowała linia Malbork – Sztum. Teraz połączenia autobusowe prywatnych przewoźników są dość drogie. Może przyszedł czas, by zrobić kolejny krok na przód w kierunku komunikacji regionalnej wspólnie z partnerami z samorządów Żuław i Powiśla?

- Wymagałoby to porozumienia międzygminnego. My chociaż obsługujemy Malbork, świadczymy też transport do Nowej Wsi Malborskiej. Jest porozumienie między nami a gminą wiejską Malbork, która partycypuje w kosztach tej linii i ona też jest bezpłatna. Były linie prywatne, ale sięwycofały, potrzeba mieszkańców wymusiła pewne rozwiązania. Rozwój linii na Sztum wymagałoby włączenia gmibny Sztum do sieci MZK, ale oznaczałoby też konieczność znacznego dokapitalizowania naszej spółki. Trend do wprowadzania komunikacji bezpłatnej jest obecnie duży. Pojawiają się nawet głosy, mówiące o bezpłatnej komunikacji kolejowej między miastami. Być może ten trend obejmie inne regiony Europy. 

 

Tczew skorzystał z podobnego rozwiązania jak Malbork... Jak pan postrzega poczynania swoich kolegów z sąsiedniego samorządu? Czy były jakieś spotkania studyjne z prezydentem Mirosławem Pobłockim lub obecnym Łukaszem Brządkowskim odnośnie bezpłatnej komunikacji miejskiej?

- Rozmawiałem z prezydentem M. Pobłockim zanim wprowadzono w Tczewie to rozwiązanie przy okazji spotkania. Rozmawialiśmy o kosztach. Prezydent pytał czy zwiększyła się liczba pasażerów. Z nowym prezydentem też się spotkałem. Rozmawialiśmy mnij o komunikacji miejskiej, więcej o oświacie i inwestycjach. 


 

Prezydent Brzadkowski poinformował ostatnio, że myśli o tym, by wprowadzić komunikację autobusową w formie bezpłatnej, ale jako spółkę miejską z własnym taborem. Czy byłby to dobry krok? 

- Zawsze to większa pewność niż umowa z partnerem zewnętrznym, gdzie istnieje niebezpieczeństwo, że coś się rozsypuje, a my dowiemy się o tym na końcu. W przypadku własnej spółki, gmina ma pełną wiedzę o jej funkcjonowaniu, majątku i stanie. Możemy też w porę ocenić z czego możemy zrezygnować, by działalność była opłacalna. Myślę, że Malbork miał łatwiej, bo pozostał mu własny tabor. Czy zdecydowałbym się na ten krok, gdyby Malbork nie miał wałsnego taboru? Trudno powiedzieć... Jedno jest pewne transport zbiorowy będzie potrzebny. Myślę, że skoro Tczew idzie w tym kierunku co my, to nasz pomysł zapewne był dobry. 


 

Dziękuję za rozmowę

Wawrzyniec Mocny


 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zaprasza na koncerty symfoniczne i wydarzenia w grudniu 2025 Data rozpoczęcia wydarzenia: 10.12.2025 Koncerty symfoniczne i wydarzenia organizowane i współorganizowane przez PFB w grudniu Sala Koncertowa PFB5/12/2025, piątek, godz. 19:00Bilety wyprzedaneKoncert symfoniczny – Dziadek do orzechówPAWEL JAREMCZUK JAREMCZUK.PLWystąpią:Orkiestra PFBGeorge Tchitchinadze – dyrygentJanusz Zadura – narracjaProgram:Piotr Czajkowski – Dziadek do orzechów (wybrane fragmenty)Czas trwania koncertu: ok. 80’Historię rozsławioną przez balet Piotra Czajkowskiego, zawartą w libretcie Mariusa Petipy według opowiadania Dziadek do orzechów E.T.A. Hoffmanna, zna cały świat. Kilkuletnia Klara w wigilijną noc rozpoczyna magiczną podróż, pełną ożywionych zabawek, mysich armii i Krainy Słodyczy, z niezapomnianym "Walcem Kwiatów" i barwnymi tańcami. Wszystko to znajduje odbicie w pięknej muzyce, którą zagra Orkiestra PFB pod batutą swojego szefa artystycznego George’a Tchitchinadze. Fragmenty baśniowej opowieści przybliży aktor Janusz Zadura.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Koncertowa PFB6-7/12/2025, sobota-niedziela, godz. 12:00Bilety w cenie: 33-90 złKoncert familijny – Dziadek do orzechówWystąpią:Dziadek do orzechów dla dzieci fot. Jacek KlejmentOrkiestra PFBGeorge Tchitchinadze – dyrygentJanusz Zadura – aktor, narracjaW programie:Dziadek do orzechów – Piotr CzajkowskiDziadka do orzechów uwielbiają wszyscy – starzy i młodzi. Ponieważ tytuł ten cieszy się wielką sympatią naszych widzów, w tym roku balet Piotra Czajkowskiego Orkiestra Polskiej Filharmonii zagra aż trzykrotnie, w tym dwa razy jako koncert familijny. Będzie to nieco skrócona wersja muzyki prezentowanej w piątkowy wieczór, z obszerniejszą narracją aktora Janusza Zadury, który przybliży niuanse libretta, które opowiada o fantastycznym świecie, w którym każdy chciałby się znaleźć na kilka chwil. Dziecięca wyobraźnia pozwala kwiatom śpiewać, zwierzętom i zabawkom mówić, a małej Klarze przeżywać niesamowite przygody. Dajmy się im porwać i my!--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Kameralna6-7/12/2025, sobota-niedziela, godz. 18:00Bilety wyprzedaneRecital pianistyczny – Piotr Pawlak Piotr Pawlak fot. Agnieszka WiraWystąpi:Piotr Pawlak – fortepian/ półfinalista tegorocznego Konkursu ChopinowskiegoProwadzenie: Konrad MielnikW programie:Ferenc Liszt – Sonata h-moll S. 178 [31’]Fryderyk Chopin – Sonata h-moll op. 58 [28’]Piotr Pawlak to jeden z najbardziej wszechstronnych polskich pianistów młodego pokolenia. Zwycięzca i laureat wielu międzynarodowych konkursów (wygrał m.in. V Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Maj Lind w Helsinkach w 2022), jednak paradoksalnie największą popularność przyniósł mu konkurs, w którym nie dostał się do finału, chociaż podczas Konkursu Chopinowskiego 2025 wielu widziało go w gronie finalistów i to na czołowych miejscach. Jurorzy zdecydowali inaczej, jednak ten gdański artysta wieku talentów (oprócz kariery pianistycznej, jest też laureatem konkursów organowych i olimpiad matematycznych, a studiuje dyrygenturę) zyskał gigantyczną popularność. W Gdańsku zagra kompozycje Liszta i Chopina. --Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala nad Motławą 9/12/2025, wtorek, 13:30Bilety w cenie: 39 zł (jeden bilet obejmuje wstęp jednego dziecka i opiekuna)Czuła muzyka dla SmykaWarsztaty umuzykalniające dla maluszków i ich opiekunówProwadzenie: Ewelina Bronk-MłyńskaWiek: 1-4 latCzas trwania: ok. 45 min. Zapraszamy na wyjątkowe warsztaty stworzone z myślą o najmłodszych dzieciach oraz ich opiekunach. Czuła muzyka dla Smyka to przestrzeń wspólnego odkrywania świata dźwięków, rytmu i bliskości. W kameralnej, ciepłej atmosferze dzieci doświadczają różnorodnych brzmień, rozwijają wrażliwość muzyczną i ruchową, uczą się przez zabawę i naturalną ekspresję, budują więź z opiekunem poprzez wspólne muzyczne aktywności.Zajęcia prowadzone są przez Ewelinę Bronk-Młyńską (certyfikowaną instruktorkę I i II st., członkini Polskiego Towarzystwa im. E. E. Gordona, absolwentkę Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku na wydziale instrumentalnym i wokalno-aktorskim oraz pedagożkę) w duchu uważności i radości, bez oceniania czy oczekiwań – tu liczy się radość z bycia razem i wspólnego muzykowania.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski--- Sala Koncertowa PFB12/12/2025, piątek, godz. 19:00Bilety w cenie: 27-100 złKoncert symfoniczny – Bartłomiej NiziołWystąpią:Bartłomiej NiziołOrkiestra PFBYuta Takahashi – dyrygentBartłomiej Nizioł – skrzypceProwadzenie: Konrad MielnikW programie:Johannes Brahms – Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 [38']Przerwa [20']Léo Delibes – Coppélia (Suita nr 2) [25']Charles Gounod – Muzyka baletowa z opery Faust [15']Mieszkający w Szwajcarii znakomity polski skrzypek Bartłomiej Nizioł jest bohaterem przedostatniego koncertu symfonicznego naszej Orkiestry w tym roku. Razem z filharmonikami gdańskimi artysta zagra Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 Johannesa Brahmsa. Ponadto usłyszymy Suitę nr 2 z baletu Coppélia Léo Delibes oraz muzykę baletową z opery Faust Charlesa Gounoda. Dyryguje Japończyk Yuta Takahashi. --Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku:Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Dębowa13/12/2025, piątek, godz. 11:00Bilety w cenie: 16 złWarsztaty muzyczno-integracyjne dla seniorów – Muzyka nie zna wiekuProwadzenie: Eliza LudkiewiczPo raz pierwszy zapraszamy seniorów na zajęcia im dedykowane w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Muzyka nie zna wieku to sobotnie spotkania w niewielkim, kameralnym gronie, w niezobowiązującej atmosferze. Prowadząca Eliza Ludkiewicz (psycholożka, oligofrenopedagożka oraz arteterapeutka) zapozna uczestników z elementami muzykoterapii, ukazując, w jaki sposób muzyka może rozluźniać ciało i umysł, poprawić kondycję psychofizyczną, pobudzić kreatywność i uwolnić endorfiny. Część druga spotkania ma nieformalny charakter integracji przy kawie, herbacie i słodkiej przekąsce.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Biała14/12/2025, niedziela, godz. 10:00 i 11:30Bilety w cenie: 19-60 złWarsztaty rodzinnego muzykowania – O Mikołaju, który przybył do FilharmoniiWystąpią:Carlos Peña Montoya – harfaDorota Pawlus – flet, scenariusz i prowadzenieGodz. 10:00 à wiek: do 5 latGodz. 11:30 à wiek: 6-10 latCzas trwania: ok. 50 min.Spotkanie rozpocznie się radosnymi zabawami muzycznymi i wspólną grą na instrumentach. Już po chwili pojawi się jowialny Mikołaj, a wraz z nim piękna muzyka i magia świątecznej atmosfery. Flet i harfa zabiorą dzieci w niezwykłą podróż do krainy elfów i fabryki prezentów, a opowieść dopełni barwna prezentacja multimedialna. Pamiętajcie, by zabrać swoje listy do Mikołaja – elfy muszą zdążyć przygotować wszystkie prezenty przed Świętami! Na zakończenie, podczas warsztatów plastycznych, wykonamy własne harfy, fleciki i muzyczne łańcuchy choinkowe.Warsztaty rodzinnego muzykowania to uczta muzyczna, jaką przygotowaliśmy dla rodzin z dziećmi. Czego możecie się spodziewać w te niedzielne przedpołudnia? Podczas każdego spotkania:• umuzykalnianie, gra na instrumentach, śpiewanie i taniec• bajka muzyczna, czyli część słowno-muzyczna lub słowno-taneczna• warsztaty plastyczne--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Kameralna14/12/2025, niedziela, godz. 12:00Bilety w cenie: 20-38 złKlasyka na Ołowiance – Piękno SonatWystąpi:Anna Wandtke – skrzypceDominika Glapiak – fortepian, prowadzenie i kierownictwo artystyczneW programie:Gabriel Fauré – Sonata na skrzypce i fortepian A-dur op. 13 [26’]César Franck – Sonata skrzypcowa A-dur [27’]Czas trwania koncertu: ok. 70'W 1875 roku Fauré skomponował swoją pierwszą Sonatę na skrzypce i fortepian, charakteryzującą się oryginalnością i formą, która zapoczątkowała nową erę francuskiej muzyki kameralnej. Jego język muzyczny dał podwaliny wszystkiemu, co później łatwo wychwycić i zamknąć w banalnym określeniu muzyka francuska. Zwiewność, łatwość osiągania spektakularnych napięć przy użyciu minimalnych środków, pewna nostalgia harmoniczna i dialog z wiekami przeszłymi, wynikające ze specyficznej edukacji odebranej przez Gabriela Faure, mieszającą się z postępowymi rozwiązaniami i powiewem impresjonizmu. Dziewięć lat po Sonacie nr 1 Gabriela Fauré, César Franck – mniej płodny w kameralnym gatunku – skomponował swoją jedyną sonatę, obecnie jedną z najczęściej granych, wielbioną przez wykonawców i odbiorców. Dzieło niebywałej urody, różnorodne i oprawione niesamowitą wręcz historią, której na koncercie w cyklu Klasyka na Ołowiance na pewno nie zabraknie.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Koncertowa PFB19/12/2025, piątek, godz. 19:00Bilety w cenie: 32-131,50 złKoncert symfoniczny – Oratorium MesjaszWystąpią:Małgorzata Trojanowska, fot. M. HellerOrkiestra PFBRubén Silva – dyrygentPolski Chór Kameralny Schola Cantorum GedanensisJan Łukaszewski – przygotowanie chóruMałgorzata Trojanowska – sopranMałgorzata Bartkowska – altJacek Szponarski – tenorTomasz Raff – basProwadzenie: Krzysztof DąbrowskiW programie:Georg Friedrich Händel – Oratorium Mesjasz [120']Skomponowane przez Georga Friedricha Händla w 1741 roku dzieło to najpopularniejsza kompozycja Händla, a słynny chór "Hallelujah" z tego oratorium zalicza się do jego najbardziej rozpoznawalnych kompozycji wszech czasów. Dzieło to przyniosło kompozytorowi światową sławę i niezmiennie w każdej epoce przyjmowane jest z zachwytem. Stawiane bywa na równi z Pasją według św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha. W Polskiej Filharmonii Bałtyckiej filharmonicy gdańscy pod wodzą Rubéna Silvy zagrają z Polskim Chórem Kameralnym Schola Cantorum Gedanensis oraz solistami: Małgorzatą Trojanowską, Małgorzatą Bartkowską, Jackiem Szponarskim i Tomaszem Raffem.Sponsor Specjalny--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Koncertowa PFB31/12/2025, środa, godz. 17:00 i 20:30Bilety w cenie: 218-430 złWielka Gala Sylwestrowa – Gary GuthmanGary Guthman , fot. Kinga Karpati, Daniel ZarewiczWystąpią:Orkiestra PFBMassimiliano Caldi – dyrygentGary Guthman – trąbka, flugelhornEwa Łobaczewska – śpiewTrio Wojciecha Gogolewskiego w składzie:Wojciech Gogolewski – fortepianPaweł Pańta – kontrabasAdam Lewandowski – perkusjaProwadzenie: Krzysztof DąbrowskiW programie: przeboje legend muzyki Złotej Ery Swingu; kultowe kompozycje B. Goodmana, D. Ellingtona, H. Jamesa, G. Millera, R. Noble’a, L. Primy, L. Hamptona, wiele wielkich hitów, takich jak Stardust, Bye Bye Blackbyrd, Lush Life oraz utwory Gary’ego GuthmanaTaki koncert jest raz w roku – w Sylwestra! Tym razem proponujemy wyjątkowy sposób spędzenia ostatniego dnia roku, z największymi przebojami muzyki jazzowej. Zadba o to wybitny trębacz (grający też flugelhornie) Gary Guthman. Ponadczasowe szlagiery wykona Ewa Łobaczewska, a z Orkiestrą PFB pod kierunkiem Massimiliano Caldiego zagra także Trio Wojciecha Gogolewskiego. Nie zabraknie też okolicznościowej lampki szampana. Będzie się działo.Główny Sponsor PFB – Mecenas Kultury--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku:Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zaprasza na koncerty symfoniczne i wydarzenia w grudniu 2025
Sylwestrowa Wielka Gala Wiedeńska - Johann Strauss i Przyjaciele Data rozpoczęcia wydarzenia: 31.12.2025 18:00 – Data zakończenia wydarzenia: 31.12.2025 22:00 Romantyzm, humor i wirtuozeria prosto z Wiednia Przeżyj magiczny wieczór sylwestrowy w Centrum Kultury i Sztuki. Zapraszamy na niezwykłe widowisko Wielką Galę Wiedeńską - Johann Strauss i Przyjaciele, w którym klasyka muzyczna spotyka się z blaskiem noworocznego show: od porywających arii, przez pełne energii polki, aż po roztańczone walce. W ten wyjątkowy wieczór zabierzemy Was w podróż do magicznego świata wiedeńskich sal balowych XIX w., pełnego przepychu, tańca i radości. Na scenie wystąpią wybitni soliści z polskich i zagranicznych teatrów operowych, których głosy i charyzma nadadzą wydarzeniu niepowtarzalny klimat, łącząc dostojność opery z lekkością i humorem operetki. Ukoronowaniem Gali będzie udział Royal Strauss Orchestra – zespołu, który swoim brzmieniem przeniesie Was prosto do Wiednia. Ich muzyka porwie Was do tańca i zachwyci nawet najbardziej wymagających melomanów. Na scenie pojawi się także Grand Royal Ballet, którego wytworne choreografie i lekko żartobliwe akcenty dodadzą wieczorowi magii, łącząc zachwyt nad kunsztem tancerzy z dobrą zabawą.Wielka Gala Wiedeńska to coś więcej niż koncert – to pełen emocji spektakl, który łączy romantyzm, humor i wirtuozerię. Zachwycające dekoracje i wyjątkowa atmosfera sprawiają, że poczujecie się jak uczestnicy prawdziwego balu sylwestrowego w dawnej stolicy Austrii. W tę jedyną noc scena Centrum Kultury i Sztuki stanie się centrum sylwestrowej zabawy, a każdy widz przeniesie się do świata miłości, tańca i niekończącej się radości. Jednym słowem – klasa, elegancja, śmiech i muzyka, która rozgrzeje serca i przywita Nowy Rok w wielkim stylu!  Wielka Gala Wiedeńska - Johann Strauss i Przyjaciele |Sylwester w CKiS31 grudnia 2025, godz. 18.00Sala widowiskowa CKiS, ul. Wyszyńskiego 10, TczewBilety: 150 zł dostępne w kasie CKIS oraz online na stronie: bilety24.plSylwestrowa  Wielka Gala Wiedeńska - Johann Strauss i Przyjaciele
Reklama
Reklama
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 4°C Miasto: Malbork

Ciśnienie: 1019 hPa
Wiatr: 24 km/h

Reklama
Reklama
test