FIGHT NIGHT czyli „Projekt walki” oraz pokaz Mundo Capoeira
Mnóstwo emocji i woli walki, finezyjne piękno tańca połączone z groźnymi ruchami zwierząt. Wieczór poświęcony wszystkim aspektom walki. Na początek spektakl Anny Jędrzejczak-Skutnik i Iwony Gilarskiej, następnie pokaz oliwskiej sekcji Mundo Capoeira.
Bilety:
20,- normalny; 15,- ulgowy;
Bilety ulgowe za okazaniem aktualnej legitymacji studenckiej.
Sprzedaż i rezerwacja biletów - tylko w Klubie ŻAK. Kasa czynna codziennie: g.15.00 - 21.00, w sb i nd od g.16.00 ([email protected]; 58 344 05 73 w.117). Rezerwacje należy odebrać nie później niż pół godziny przed przedstawieniem. Liczba miejsc na spektakle jest ograniczona, miejsca są numerowane.
Pierwsza z premier Trójmiejskiej Korporacji Tańca, „Projekt walki” w wykonaniu Iwony Gilarskiej i Anny Jędrzejczak-Skutnik w zamierzeniu jego autorek miała być próbą podjęcia tematu walki w różnych ujęciach - filozoficznym, wojskowym. I z tej próby wyszły zwycięsko, pokazały nie tylko znakomity warsztat, który tym razem wymagał wykorzystania takich sztuk walki, jak wrestling, boks czy zapasy (często w ich najbrutalniejszym wydaniu), ale też walczyły z dużym zaangażowaniem, w większości nie udając i nie markując ciosów. (Magdalena Hajdysz „Gazeta Wyborcza”)
W walce liczy sie szacunek. Walczysz o niego i odbierasz go przeciwnikowi (Clint Eastwood, Za wszelką cenę)
Najnowszy spektakl Iwony Gilarskiej i Anny Jędrzejczak-Skutnik to próba podjęcia tematu walki. Walka w ujęciu filozoficznym to wszelkie działanie przynajmniej dwupodmiotowe, gdzie przynajmniej jeden z podmiotów przeszkadza drugiemu. Walka w ujęciu wojskowym to główna kategoria działań taktycznych, rozumiana jako skupione w czasie i przestrzeni starcie dwóch przeciwstawnych stron w skali taktycznej. Podstawowymi rodzajami walki są: obrona, natarcie oraz działania opóźniające. To wszystko prawda, ale dla nas to tylko próby zdefiniowania zupełnie zwierzęcej potrzeby rywalizacji czy wyładowania swojej wewnętrznej agresji. W tym projekcie interesuje mnie czysta – nie ideologiczna walka, atmosfera starcia dwóch osób, ich emocje w tej jednej chwili starcia i w przerwach pomiędzy „rundami”. Wszystko bazuje na zwierzęcych instynktach, które wyzwalają się w człowieku w chwili zagrożenia i tylko od niego zależy jak ją przeprowadzi i czy to będzie obrona, czyli działanie mające na celu obronę przed fizycznym atakiem napastnika. Może przybierze ona taktyczny system walki, czyli - skoordynowany wewnętrznie zbiór wzajemnie powiązanych sił, środków i różnorodnych działań, ukierunkowanych na osiągnięcie celu walki, przy jak najmniejszych stratach własnych.
Spektakl zrealizowany przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska, Samorządu Województwa Pomorskiego oraz pod patronatem Stowarzyszenia Artystycznego KULTYWATOR 3Miejski
Pokaz Mundo Capoeira
Capoeira jest jednocześnie walką i grą, rytuałem i modlitwą, tańcem i śpiewem, jest jedyną w swoim rodzaju sztuką. Rodem z Brazylii, wymyślona jako narzędzie i forma ekspresji przez afrykańskich niewolników wyrażających za jej pomocą pragnienie wolności, a jednocześnie wprawiających się w metodach obrony przed niebezpieczeństwami życia w kajdanach. Na jej wyjątkowy charakter składa się finezyjne piękno tańca połączone z groźnymi ruchami zwierząt. Capoeira sprawia, że inaczej patrzymy na życie, przeżywamy świat i oddziałujemy na innych. Uczy umiejętności przewidywania wielu sytuacji, które mogą nas spotkać w prawdziwym życiu i błyskawicznej na nie odpowiedzi. Jeszcze do niedawna znana głównie z południowo amerykańskich slumsach, obecnie robi zawrotną karierę na całym świecie.
O Artystach:
Gilarska Iwona - tancerz, choreograf, absolwentka AWF-u i Studium Tańca Współczesnego w Poznaniu oraz dyplom tancerza zawodowego przyznawany przez ZASP, wykładowca techniki tańca współczesnego i improwizacji w IKA Winda oraz AST ŻAK w Gdańsku, także jazzu w Sopockiej Szkole Artystycznej i The Salsa Kings Studio. Współzałożyciel Artystycznego Stowarzyszenia “Kultywator 3Miejski” oraz członek zarządu de Ruimte Academie (Belgia). Występowała na scenach polskich (Gdańsk, Warszawa, Poznań, Kraków, Lublin, Łódź, Kalisz) oraz międzynarodowych (Czechy, Litwa, Holandia, Belgia, Niemcy, Islandia, Japonia. Singapur). Współpracowała z David Cassel Project (Belgia), Goerlitz Tanzcompany (Niemcy), Teatrem Okazjonalnym (Sopot), Teatrem Poza tym i Teatrem Tańca i Muzyki Kino Variatino (Gdańsk), Pilskim Teatrem Tańca, EPP Dancevision TV. Trzykrotna laureatka Stypendium UM Gdańska (2003, 2007 i 2008), otrzymała także Stypendium Samorządu Województwa Pomorskiego (2008), nagroda publiczności oraz za najlepszą dramaturgię za “W czerni i bieli” (Festiwal Tańca Polemiqi W-wa 2005), nominowana za współchoreografię do przedstawienia “Kwadrat.Wersja6” do nagrody „Artysty Roku 2005”. Zwyciężczyni miesięcznej artystycznej rezydencji w Szwajcarii ufundowanej przez Fundację Kulturalną PRO HELVETIA w Warszawie (2009).
Jędrzejczak-Skutnik Anna - tancerka, choreograf, od 2005 roku zajmuje się również realizacjami video związanymi z tańcem współczesnym. Ukończyła Uniwersytet Toruński na wydziale Archeologii i Etnografii. Przed 2005 związana z toruńskimi teatrami tańca współczesnego Akro oraz współzałożycielka grupy Za Kulisami. Współpracowała również z Teatrem Okazjonalnym. Brała udział w licznych warsztatach w Polsce oraz w wieloletnich stałych konsultacjach warsztatowych z różnych technik tańca współczesnego. Obecnie współpracuje z Iwoną Gilarską, Ulą Zerek, Leną Majewską. Ważniejsze spektakle w jej dorobku to „Sacrum” (2003), „Signum Temporis” (2004), „Carpet Show” (2005) we współpracy z Teatrem Okazjonalnym, „Zaśladczanie” (2004) - duet z Ulą Zerek, „Tak na Oko 35” (2005) - z Leną Majewską i Ulą Zerek, „System” (2006) - z Leną Majewską i Adamem Witkowskim oraz projekt solo „Headphones” (2005). Występowała w Warszawie, Łodzi, Lublinie, Toruniu, Bydgoszczy oraz Gdańsku. Od 2004 roku zaangażowana jest w produkcje video tańca współczesnego. Zrealizowane projekty to „Zaśladczanie” (2004), „Sail to the Moon” (2006), w przygotowaniu kolejna realizacja pod tytułem „Jeźdźcy” (2009).
Sekcja Mundo Capoeira w Gdańsku Oliwie - powstała we wrześniu 2008 roku, gromadząc wyłącznie początkujących Alunos. W kameralnej, luźnej a zarazem motywującej atmosferze praktykują capoeira region al, kładąc nacisk na jej oryginalną formę. Dodatkowo zdarza się im grać i tańczyć sambę, rzadziej maculele. Starają się przedstawiać capoeirę tak, aby każdy mógł ją interpretować na swój, indywidualny sposób. Zależy im na tym, aby te półtorej godziny treningu spędzić intensywnie, doskonaląc technikę, dynamikę, celność, siłę i wytrzymałość, a także na tym, by budować więzi emocjonalne między Alunos. Cechą charakterystyczną sekcji jest znaczna przewaga ilościowa kobiet oraz szeroki przedział wiekowy. Monitor Mero - Krzysztof Piskorski.
Reklama


