Środa, 13.12.2017, imieniny: Dalidy, Juliusza, Łucji

Dbasz o rodzinę i najbliższych? Nie zapomnij o sobie!

  • 12.10.2017, 14:30
  • artykuł sponsorowany
Dbasz o rodzinę i najbliższych? Nie zapomnij o sobie! Pixabay / frolicsomepl
W czasie jesienno-zimowym troska o odporność jest szczególnie ważna. W blokach reklamowych między kolejnymi odcinkami dobrego serialu czy w trakcie filmu, koncerny farmaceutyczne prześcigają się w straszeniu suchym kaszlem, gorączką, łamaniem w stawach czy bakteriami. Zamiast łykać medykamenty garściami, warto do codziennego planu dnia włączyć kilka prostych czynności, które pomogą nam zadbać o zdrowie całej rodziny.

Dodaj sobie energii

Jesienią i zimą organizm potrzebuje więcej energii na dostosowanie się do zmiennych warunków pogodowych. Niska temperatura na dworze nie powoduje chorób, tylko nasz osłabiony organizm szybciej łapie wirusy i infekcje. Dlatego warto dbać o codzienną aktywność na świeżym powietrzu. Regularne spacery świetnie dotleniają całe ciało, oczy mogą odpocząć, a przebywanie wśród zieleni wycisza natłok myśli i pozwala się zrelaksować. W sezonie jesiennym warto przede wszystkim zadbać o dobry ubiór – wygodne ciepłe buty, najlepiej nieprzemakalne, ciepłe skarpety czy kurtkę przeciwdeszczową.

Pamiętaj też o dawce witamin, zawartych w owocach i warzywach. Energii zimą dodadzą Ci przede wszystkim wszelkiego rodzaju kiszonki czy przetwory z owoców. Staraj się wybierać sezonowe produkty czy dania jak najmniej przetworzone. Czytaj etykiety, ogranicz sól i cukier. Właściwa dieta, zapewnia odporność, energię i dobre samopoczucie. Zwłaszcza, jeśli czujesz początki grypy czy przeziębienia, przyjrzyj się dokładniej swojemu talerzowi.

Zadbaj o swój dom

Najlepiej nie siedzieć przez cały dzień w zamkniętych, zakurzonych i przegrzanych pomieszczeniach. Warto przede wszystkim regularnie wietrzyć mieszkanie, przykręcić ogrzewanie i zadbać o czystość nie tylko mebli czy podłogi, ale również o pranie zasłon czy pościeli. Pamiętaj, że kurz to ulubione miejsce, w którym rozwijają się roztocza, które powodują alergie, katar sienny a z czasem mogą prowadzić do astmy. Alergii można nabawić się w każdym wieku!

Zadbaj również, aby powietrze nie było zbyt gorące i suche. Optymalna temperatura pomieszczenia to 21 stopni. Poza tym zmniejszone ogrzewanie – to realne oszczędności. Obniżenie temperatury nawet o 1 stopień, pozwala zaoszczędzić, nawet 6% na rachunku za ogrzewanie. Przed sezonem jesienno-zimowym, warto sprawdzić też m.in. szczelność okien i drzwi. Jeśli ciepło nie ucieka, mniej intensywnie pracują kaloryfery. Warto też zadbać o nawilżanie powietrza – np. przez ceramiczny pojemnik na wodę umieszczony na kaloryferze lub nawilżacz elektryczny.

Pamiętaj o badaniach

Regularne wizyty u lekarza i podstawowe badania, pozwalają zadbać o siebie nim pojawi się choroba. Oprócz morfologii krwi, warto też raz w miesiącu mierzyć ciśnienie czy badać poziom elektrolitów. Wyniki zawsze należy skonsultować z lekarzem. Poza podstawowymi badaniami, warto też poszukać dedykowanych wydarzeń dla seniorów, w czasie których często można wykonać bezpłatnie szereg różnorodnych badań i zweryfikować je z lekarzem (m.in. program profilaktyki zdrowotnej dla seniorów organizuje Energa we współpracy z gminami).

Wprowadzanie w życie wielu zmian z dnia na dzień może wydawać się trudne, ale pamiętaj, że każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku. Jeśli zatem zaczniesz chociaż od jednej porady, to i tak jesteś bliżej celu. Nie zniechęcaj się też, jeśli raz czy drugi zapomnisz się. Wróć po prostu z powrotem na ścieżkę dobrych nawyków. I nie zapomnij zabrać rodziny w tę jesienną wyprawę po zdrowie.

artykuł sponsorowany
Podziel się:

Pozostałe