czwartek, 18 kwietnia 2024 16:40

Skuteczne sposoby i formy omawiania lektur szkolnych

Lektury szkolne zajmują kluczową kwestię w materiale omawianym na lekcjach języka polskiego. Jednak są dla uczniów sporą trudnością. Dlaczego? Zazwyczaj są to dzieła literackie, które po pierwsze są bardzo obszerne, a do tego napisane językiem pełnym archaizmów. Wszystko to sprawia, że treść jest trudna w odbiorze. Dlatego w tym wszystkim kluczową kwestię odgrywa nauczyciel, ponieważ to on musi zachęcić dzieci do zaznajomienia się z materiałem, a jednocześnie tak prowadzić zajęcia, aby lektura stała się w pełni zrozumiała dla każdego. Wszystko powinno odbywać się na zasadach dyskusji, ale żeby tak było uczniowie muszą myśleć i wnioskować samodzielnie. Taka nauka będzie dużo bardziej efektywna, a zdobyta wiedza przyda się niewątpliwie na każdym egzaminie.
  • 30.06.2020 12:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Skuteczne sposoby i formy omawiania lektur szkolnych

Lekcja wstępna

Pracę z lekturą tak naprawdę zaczynamy jeszcze przed jej przeczytaniem. Rolą nauczyciela jest zachęcenie dzieci do sięgnięcia po lekturę, ponieważ będzie to niezbędne do całej dalszej pracy. Przeczytanie streszczenia to nie to samo, niż zaznajomienie się z treścią odkrywając język i styl pisania autora. Po zaznajomieniu się z książką wcale nie chodzi o zrobienie od razu sprawdzianu z jej znajomości. To jedynie zniechęci najmłodszych do dalszej pracy. Najczęściej omawianie lektury rozpoczyna się od poznania autora. Ważne jest w których latach żył i tworzył, a także jakimi dziełami literackimi się zajmował. Jest to dla uczniów podstawa, która umożliwia właściwe ulokowanie książki na osi czasu. Na samym wstępie zastanawiamy się nad główną tematyką lektury. Taki ogólny zarys znacznie ułatwi dalszą pracę.

 

Omawianie właściwe

Właściwe omawianie lektury zazwyczaj zaczyna się od stworzenia ‘świata przedstawionego’. Jest to konspekt, który zawiera informacje tj. czas, miejsce akcji, bohaterowie i plan wydarzeń. Niektórzy poloniści dokładają do tego dodatkowe kwestie np. gatunek literacki, elementy otoczenia, przedmioty czy motywy. Tak naprawdę ważność tych dodatkowych składników jest różna w każdej z lektur, dlatego dobrze jak polonista podkreśli co i gdzie jest istotne. Następnie na kolejnych lekcji poruszane są konkretne wątki, charakterystyki bohaterów. Jest to miejsce nie tylko na podawanie suchych faktów związanych z treścią, ale również ma to być zachęcenie uczniów do własnej refleksji. Ważne jest to jak uczeń to zrozumiał, więc emocje w tym wszystkim są bardzo wskazane.

 

Praca własna z lekturą

Ilość lekcji języka polskiego jest ograniczona, tak samo jak czas ich trwania. Podczas tego nie da się poruszyć wszystkich kwestii, dlatego kluczowe dla uczniów i nauczycieli są zadania domowe i samodzielne opracowanie niektórych kwestii. Zazwyczaj po każdej lekturze jednym z zagadnień jest napisanie wypracowania. Jednak tak naprawdę form prac domowych jest mnóstwo. W najmłodszych klasach może być to stworzenie ilustracji, później może być to napisanie kilku zdań na jakiś temat lub zrobienie ćwiczeń. Co więcej, teraz technologia jest bardzo rozwinięta, więc powtórzeniem wiadomości z książki może być quiz, obejrzenie animacji czy gra. Aplikacje mobilne, platforma edukacyjna dlaucznia.pl i inne. Możliwości jest naprawdę sporo, dlatego korzystajmy z tego, aby nauka była przyjemnością.

Materiał Partnera


test