Lekcja wstępna
Pracę z lekturą tak naprawdę zaczynamy jeszcze przed jej przeczytaniem. Rolą nauczyciela jest zachęcenie dzieci do sięgnięcia po lekturę, ponieważ będzie to niezbędne do całej dalszej pracy. Przeczytanie streszczenia to nie to samo, niż zaznajomienie się z treścią odkrywając język i styl pisania autora. Po zaznajomieniu się z książką wcale nie chodzi o zrobienie od razu sprawdzianu z jej znajomości. To jedynie zniechęci najmłodszych do dalszej pracy. Najczęściej omawianie lektury rozpoczyna się od poznania autora. Ważne jest w których latach żył i tworzył, a także jakimi dziełami literackimi się zajmował. Jest to dla uczniów podstawa, która umożliwia właściwe ulokowanie książki na osi czasu. Na samym wstępie zastanawiamy się nad główną tematyką lektury. Taki ogólny zarys znacznie ułatwi dalszą pracę.
Omawianie właściwe
Właściwe omawianie lektury zazwyczaj zaczyna się od stworzenia ‘świata przedstawionego’. Jest to konspekt, który zawiera informacje tj. czas, miejsce akcji, bohaterowie i plan wydarzeń. Niektórzy poloniści dokładają do tego dodatkowe kwestie np. gatunek literacki, elementy otoczenia, przedmioty czy motywy. Tak naprawdę ważność tych dodatkowych składników jest różna w każdej z lektur, dlatego dobrze jak polonista podkreśli co i gdzie jest istotne. Następnie na kolejnych lekcji poruszane są konkretne wątki, charakterystyki bohaterów. Jest to miejsce nie tylko na podawanie suchych faktów związanych z treścią, ale również ma to być zachęcenie uczniów do własnej refleksji. Ważne jest to jak uczeń to zrozumiał, więc emocje w tym wszystkim są bardzo wskazane.
Praca własna z lekturą
Ilość lekcji języka polskiego jest ograniczona, tak samo jak czas ich trwania. Podczas tego nie da się poruszyć wszystkich kwestii, dlatego kluczowe dla uczniów i nauczycieli są zadania domowe i samodzielne opracowanie niektórych kwestii. Zazwyczaj po każdej lekturze jednym z zagadnień jest napisanie wypracowania. Jednak tak naprawdę form prac domowych jest mnóstwo. W najmłodszych klasach może być to stworzenie ilustracji, później może być to napisanie kilku zdań na jakiś temat lub zrobienie ćwiczeń. Co więcej, teraz technologia jest bardzo rozwinięta, więc powtórzeniem wiadomości z książki może być quiz, obejrzenie animacji czy gra. Aplikacje mobilne, platforma edukacyjna dlaucznia.pl i inne. Możliwości jest naprawdę sporo, dlatego korzystajmy z tego, aby nauka była przyjemnością.